Foodiefying

Placeholder

Sund

4 fejl du begår, når du spiser low-carb

At cutte kulhydraterne, når man vil tabe sig, er blevet meget populært. For mange virker det måske at tænke lidt i de baner (især hvis man er decideret allergisk, selvfølgelig) – men der er nogle faldgruber, man lige skal være opmærksom på.

Du ved ikke, hvad der er kulhydrater i

Mange kan finde på at sige, at de har udelukket kulhydrater fra deres kost, og det betyder så, at de ikke spiser kartofler, pasta, ris og brød. Men kulhydrater er mange ting, og findes også i frugt, grøntsager og mejeriprodukter. Så sæt dig godt ind i, hvad du vil undgå, hvilke mål du har, og hvilke resultater du får ud af det – i stedet for bare at sige noget, der lyder fancy og er på mode.

Du skærer alle kulhydraterne væk

Èn ting er, at du tror du udelukker alle kulhydrater, men hvis du ved noget om ernæring, og dermed godt ved hvordan du cutter alle kulhydrater fra, er det heller ikke så godt.

Din krop er en maskine, og kulhydrater er benzinen, og din hjerne kører på sukker, som også kommer fra kulhydraterne. Det er altså en vigtig kilde til næring og energi, og at skære bestemte madvarer fuldstændig fra er meget sjældent godt – og slet ikke kulhydraterne, som er så essentielle for din krop. 30 til 40 procent af dit daglige madindtag skal helst være kulhydrater.

4 Du spiser ikke de rigtige kulhydrater

Når 30 til 40 procent af dit daglige madindtag skal være kulhydrater, så er det ikke ligegyldigt, hvilken slags det er. Skru ned for kulhydrater i sukkerform og fra hvidt brød og pasta. Dem craver du måske ekstra, hvis du skærer for meget ned på kulhydrater generelt.

Hvis du derimod sørger for at få de langsomtoptagelige og grove kulhydrater, vil din trang til sukker og hurtige kulhydrater automatisk blive mindre.

3 Du tænker ikke over portionsstørrelse

Få kulhydrater betyder ikke få kalorier. Derfor skal du stadig tænke i portionsstørrelse – og en omgang nødder og kød indeholder mindst ligeså mange kalorier som ris og pasta. Her handler det om variation, at få både fedt, protein og kulhydrater samt altid at tænke over mængderne. Spis til du ikke længere er sulten – ikke til du er stopmæt.

 

Shero