Connect with us

4 måder du kan øge dit stofskifte på

Stofskifte

Sund

4 måder du kan øge dit stofskifte på

Din krop har brug for energi til at fungere. Det har du sikkert fået en prædiken om før. Energiforbruget bliver også kaldt for stofskiftet, og jo højere det er, jo mere kan du spise og fremme et vægttab. Men allervigtigst, så har stofskiftet også en betydning, når du kigger på dit generelle helbred.

Derfor er det ret vigtigt at have fokus på det i hverdagen. Selvom vores alles stofskifte er forskelligt, så er der nogle ret simple ting, du alligevel kan gøre for at øge dit.

Drik is

Say what? Oh yes, hvis du kommer isterninger i dit vand, kan du øge dit stofskifte. Når du drikker iskoldt vand, kommer din krop på overarbejde. Kroppen reagerer nemlig automatisk ved at opvarme vandet i maven. Når kroppen arbejder, stiger stofskiftet. Vand er generelt ret godt for dig. En god tommelfingerregel er, at du burde drikke to liter om dagen.

Spis, spis, spis

Det lyder måske for godt til at være sandt, men det er en god idé at holde din krops forbrændingsproces i gang hele dagen. Du skal selvfølgelig ikke proppe dig med othellolagkage, det giver sig selv. Men hvis du fokuserer på proteiner og fibre, så går du ikke helt galt i byen. Et godt tip er at spise seks daglige måltider af 300-400 kalorier.

Hellere en kort løbetur end et marathon

Studier har vist, at langdistance cardio får din krop til at udvikle kortisol. Kortisol er stort set roden til alt ondt. Det lyder ikke særlig godt, vel? Nope, kortisol er et stresshormon, der blandt andet gør, at din krop ældes hurtigere, hvilket ikke er særlig godt for dit stofskifte. Det er jo lige præcis dét, du ønsker at undgå. Din krop bliver altså stresset, hvis du løber lange distancer ofte, og det er derfor bedre for dit stofskifte, hvis du tager mindre ture i stedet. Sørg hellere for en god omgang intervaltræning med masser af fart på korte distancer. Spurt, slap af, spurt, slap af, spurt, slap af…

Drik kaffe

Hvis du ikke drikker kaffe, så er det måske på tide at komme i gang. Det er nemlig ret godt, hvis du gerne vil øge dit stofskifte. Hvis du drikker kaffe, kan det øge dit stofskifte op til 16 gange. Det var ikke så lidt. Kaffe stimulerer nemlig dit centralnervesystem ved at øge pulsen og vejrtrækningen. Men husk, alt med måde.

 

Shero

Continue Reading

More in Sund

Til top