Connect with us

6 ting du SKAL spise hver dag

Spise hver dag

Sund

6 ting du SKAL spise hver dag

Det er vigtigt, at du er god mod din krop. Det er trods alt din eneste krop. For at den har det godt hver dag, er der nogle ting, du burde indtage hver eneste dag. Her er listen over, hvad du burde huske at spise.

Zink

Der er flere årsager til, at zink er godt for os kvinder. Zink reparerer vores væv, og fungerer som hormon- og betændelsesregulerende. Du får zink ved at spise rødt kød, fuldkorn, østers og nødder.

Omega-3

Omega-3 er vigtigt for dig, da vores kroppe ikke selv kan producere det. Så vi skal altså have det via vores kost. Omega-3 er vigtigt for dit immunforsvar, og du kan få det naturligt ved at spise fed fisk som laks, makrel, sardiner, ørred og sild.

Jern

Jern er også utrolig vigtigt for dig – især når du har menstruation. Mange kvinder lider af jernmangel, hvilket får dem til at besvime. Så hvis du har tendens til at besvime, er det altså vigtigt, at du husker at få nok jern. Du kan få jern ved at spise rødt kød, kylling, fisk og grønne grøntsager.

Calcium

Det er ikke nyt, at calcium er godt for dine tænder og knogler. Men det er også godt for dine muskler. Du finder calcium i mejeriprodukter, grønne grøntsager, sardiner, tofu og kål. Hvis du tager calciumtilskud, skal du være opmærksom på, at kroppen ikke kan absorbere mere end 500 mg på en gang, så du skal huske at holde øje med, hvor meget du indtager om dagen.

Magnesium

Vi har lige talt om calcium, men faktisk hænger calcium og magnesium lidt sammen. Du har nemlig brug for magnesium for at kunne udnytte fordelene ved calcium. Magnesium er også godt for dig, hvis du har kraftige menstruationssmerter, da det reducerer smerterne og PMS følelsen. Der er magnesium i grønne grøntsager som for eksempel broccoli, agurk og grønne bønner.

D-vitamin

En anden af calciums partners in crime er D-vitamin. Det er også afgørende for at optage calcium. D-vitamin spiller en vigtig rolle, når det handler om dine knoglers sundhed og dit generelle humør. Du kan få D-vitamin via kost ved at spise laks, rejer, torsk og æg.

 

Kilde: Popsugar

Continue Reading

More in Sund

Til top