Foodiefying

Placeholder

Sund

Chiafrø: Det gør de ved din krop

Chiafrø er blevet det nye sort. I hvert fald i sundhedsverdenen. Og det er med god grund. De meget små frø indeholder nemlig et hav af gode ting, som vores kroppe er vilde med –  og så må man tage med, at de sætter sig i hele gebisset.

De holder dig mæt

28 gram chiafrø indeholder 4 gram protein og hele 11 gram fibre. Begge dele er med til at holde dig mæt. Samtidig vil du opleve, at de sammen med væske svulmer op – når det sker i maven, ligger de tungere og giver en bedre mæthedsfornemmelse. Derfor er de også gode at bruge i overnight-grød, hvor du for eksempel blander skyr og chiafrø og lader det stå natten over, og spiser dem næste morgen. Du kan toppe grøden med alverdens lækre ting bagefter for at få den perfekte og mættende morgenmad.

De angriber dit mavefedt

Omega-3 får dig til at forbrænde mavefedt, fordi det reducerer niveauet af stresshormoner, som er skyld i, at fedtet lagres på maven. Eftersom chiafrø er en af de fødevarer, der indeholder allermest omega-3, gør det dem til nogle af verdens bedste mavefedt-bekæmpere.

De bekæmper jernmangel

Det er især kvinder, der har tendens til at lide af jernmangel – derfor får vi at vide, at vi skal spise masser af spinat. Men faktisk indeholder chiafrø tre gange så meget jern som spinat.

De forbedrer udholdenhed

Undersøgelser har sågar vist, at hvis du spiser chiafrø lige inden din træning, vil du ikke blot mærke en forskel i din styrke, men også i din udholdenhed. Den grund alene, burde få dig til at styrte ned og købe nogle – der er intet bedre end gode træninger.

De er gode for dine knogler

Kalcium er en vigtig byggesten for dine knogler, og bare 28 gram chiafrø indeholder hele 18 % af det anbefalede daglige indtag. Samtidig indeholder de protein, fosfor og magnesium, som ligeledes er vigtige elementer for din knoglestruktur.

De opretholder din væskebalance

Chiafrø er fyldt med kalium, som er med til at regulere væskebalancen i kroppen. Normalt anbefaler man bananer, der også har et højt indhold af kalium, men chiafrø kan altså også stå distancen.

De er fyldt med antioxidanter

Antioxidanter er virkelig gode for os, og har fået ry for både at forebygge kræft og hjertekarsygdomme. Chiafrø indeholder flere antioxidanter end for eksempel blåbær, som ellers er den kilde, man plejer at anbefale.

 

Kilder: Newsner, Authoritynutrition, Dummies