Connect with us

Shero

Derfor bør du sætte dine mandler i blød, inden du spiser dem

Derfor skal du sætte dine mandler i blød

Sund

Derfor bør du sætte dine mandler i blød, inden du spiser dem

Du har helt sikkert hørt, at en håndfuld mandler er en perfekt eftermiddagssnack. Fulde af proteiner og sundt fedt, så er de også gode at spise til maden efter din træning. Er der et tidspunkt, hvor du ikke bør snuppe din daglige dosis mandler? Næ, egentlig ikke. Men vi vil lige fortælle dig, at du får ret meget ud af at lægge dine mandler i blød, inden du spiser dem. Nu skal du bare høre.

Forskellen på rå mandler og iblødsatte mandler

Når du sætter dine mandler i blød, så vækker du ligesom mandlerne fra en tør dvale, de har ligget i. Der bliver frigivet nogle enzymer, der er meget bedre for din mave, og de sunde ting, som mandler indeholder, bliver nemmere for din mave at optage og fordøje. Og så smager de i øvrigt meget bedre, hvis du skulle være lidt skeptisk over for at spise mandler, der har ligget i blød.

Flere fordele ved at spise mandler i blød

Som nævnt ovenfor, er det nemmere for din mave at fordøje mandler, der har ligget i blød. Faktisk hjælper de også på fordøjelsen, fordi enzymet lipase bliver firgivet, og det giver altså en bedre fordøjelse.

At spise for meget af en ting er bare aldrig godt. Det er det heller ikke, når det handler om mandler. Men lidt er godt. En håndfuld mandler hjælper dig med ikke at overspise, fordi de indeholder sundt fedt, der er med til at holde dig mæt og begrænse din appetit.

På redaktionen er vi vilde med antioxidanter (fordi de blandt andet er med til at holde rynker væk lidt endnu), og mandler indeholder E-vitamin, der virker som antioxidanter. Hvis du skulle gå og være i gang med babytanker, så kan vi til slut tilføje, at mandler indeholder folinsyre, som er med til reducere skader på fosteret. Så haps haps.

Sådan gør du

Når du lægger dine mandler i blød, så er målestoksforholdet 2:1. Altså hvis du lægger en deciliter mandler i blød, så skal du gøre det i to deciliter vand. Lad dem stå i blød natten over i køleskabet (otte til 12 timer), og hæld vandet fra. Du kan lade dem tørre i otte til 12 timer og så lægge dem i en lufttæt beholder eller bare lade dem stå fugtige i en lufttæt beholder. Så kan de dog kun holde sig et par dage i køleskabet, hvorimod tørrede kan holde en lille uges tid.

Kilde: Food

Continue Reading

More in Sund

Til top