Connect with us

Derfor er det vigtigt, at du spiser nok fedt

Hvor meget fedt må jeg spise?

Sund

Derfor er det vigtigt, at du spiser nok fedt

Hvis du gerne vil leve sundt, slippe for hjerteproblemer og generelt bare have det godt, skal du huske også at fylde din tallerken med fedt. Fedt i mad er nemlig slet ikke så farligt! Her mener vi ikke grøntsager druknet i mayonnaise. Men i stedet de to typer sund fedt, som du burde fokusere på i din kost.

Begge typer fedt er umættet fedt, hvilket er det, vi alle anbefales at vælge, fordi det har en mere positiv virkning på helbredet end mættet fedt. De to typer fedt kaldes enkeltumættet og flerumættet. Ja, nu bliver det lidt teknisk, men det er faktisk ret simpelt.

Flerumættet fedt findes blandt andet i laks, makrel, solsikkeolie og flydende margarine. Enkeltumættet fedt findes blandt andet i olivenolie, mandler og avocado.

Mættet fedt finder du blandt andet i fede mejerivarer som smør, fløde og ost. Men det er også i fedt kød.

Men hvorfor er umættet fedt godt for dig?

For det første består umættet fedt af antioxidanter som E vitamin, hvilket er godt for dit generelle helbred og sundhed. Umættet fedt hjælper også med at sænke kolesteroltallet, så der er mindre risiko for, at du får hjertesygdomme. Derudover er det også godt for dit immunforsvar, hvis du husker den sunde fedt. Men umættet fedt er altså også godt, hvis du gerne vil spise sundt i hverdagen. Du skal altså ikke være så fedtforskrækket – så længe det er det rigtige fedt, du går efter.

Der er dog kommet en ny undersøgelse på banen, der også siger, at vi ikke skal være så bange for mættet fedt fra ost, mælk og kød, så længe du er opmærksom på, hvor meget du indtager af det. Men sådan er det med alt, så længe det er med måde, vil det blot hjælpe dig med at holde den sunde linje. Det er altså ikke en ‘alt eller intet’ tanke, som ofte er det, der får os alle til at bryde med vores livsstil – det er simpelthen ikke realistisk.

Det er altså ikke en dårlig ting at spise fedt, så længe det er gjort i moderation. Husk at fedt, hvad enten det er den gode eller dårlige slags, stadig indeholder mange kalorier. Så sørg for at huske det, når du planlægger din kost og vil leve sundt. Nuværende retningslinjer siger, at for en 2000-kalorie diæt bør det daglige indtag af fedt, herunder sunde fedtstoffer, ikke være mere end 65 gram om dagen. Det er i hvert fald ikke mere end de 65 gram, der anbefales. Men mon ikke det går engang i mellem?

Kilde: Popsugar

Continue Reading

More in Sund

Til top