Foodiefying

Placeholder

Sund

Er dit nytårsforsæt at blive sund og tabe dig? Alt du skal vide, finder du her

Man bliver bombarderet med mange fantastiske råd til en sund livsstil, men ærlig talt kan det være lidt svært at huske dem alle. Derfor har vi samlet vores bedste sundhedsråd i én artikel. Så ved du, hvor du skal kigge, når du mangler hjælp til motivationen, kosten og træningen til din nye livsstil.

 

Motivationen – you can do it!

Det er meget forskelligt, hvad folk motiveres af. Nogle finder billeder af andre kvinder, og gør deres kroppe til mål. Andre bliver motiveret af andre personers personlige historie bag deres egen livsstilsændring. En tredje gruppe bliver motiveret af at blive den bedste version af dem selv. Og det er bare lidt af det, der motiverer folk. Hvad motiverer dig? Sæt ord på det selv, inden du går igang. Og hold det så for øje hver dag. Vi har lavet nogle artikler, som kan være med til at holde din motivation oppe.

Det behøver ikke at handle om vægttab. Der er andre megagode grunde til at træne – se syv af dem her.

Hvis du bliver motiveret af at vide, hvordan du kan forbrænde flere kalorier, mens du træner, skal du kigge her.

Hvis du gerne vil tabe dig, og ikke helt ved, hvor meget cardio du skal lave, for at få vægten ned, så kig her.

Er du bange for, måske forventer du det endda, at du får svært ved at vende tilbage til dit center, hvis det er superhårdt, eller du er øm efter din træning, så kan du lige overtale dig selv med de her tricks.

Har du svært ved at komme ud af døren til træningen om morgenen, så prøv dette.

 

Maden – den skal være lækker

Sund mad behøver slet ikke at være kedelig. Det handler om at bryde vaner og lave nye. Er det svært at bryde madvanen, kan det hjælpe at forberede mad til et par dage ad gangen – så er det nemmere at undgå fælder.

Morgenmaden

Det er ikke alle, der har det godt med et stort måltid i maven helt fra morgenstunden, men lidt i maven er altså en god idé. Det er nemlig med til at holde dit blodsukker mere stabilt i løbet af dagen, så du ikke går sukkerkold på fem minutter. Og husk, det er godt at variere dine måltider lidt.

Er du til æg, så se her.

Er du til smoothies, så se her.

Er du til pandekager, så se her.

Er du til grød, så se her.

Frokost og aftensmad

Lokker kantinen lidt for meget? Og tænker du, hvordan kan man spise andet end rugbrødsmadder til frokost? Og er pasta og lasagne nogle af dine favoritretter, så er det her virkelig noget for dig. Og spiser du ofte salater, men ønsker at gøre den lige mere lækker, så skal du også læse med her. Og husk, du kan lave dobbelt-portion til aftensmad, så du har til frokost næste dag. Pisse nemt!

Proteiner er fantastiske til at holde dig mæt, så spis kød eller fisk til både frokost og aftensmad.

Få den perfekte erstatning til ris her.

Synes du gulerødder er lidt kedelige? Så prøv denne ristede version.

Sådan laver du den bedste salat, der holder dig mæt.

Har du lyst til burger? Så prøv denne sunde (og megalækre) version.

Lækre desserter, der smager syndigt

Bare fordi du gerne vil være sund, og skære godt ned på hvidt sukker, mel og alt muligt andet syndigt, der er i kage, så er det ikke fordi, du aldrig mere må få desserter. Der er masser af sunde desserter, du helt sikkert får lyst til at lave igen.

Elsker du brownies? Så prøv denne med æbler i.

Er du mere til den traditionelle brownie med chokolade, så prøv denne.

Er du vild med peanutbutter, så prøv de her peanutbutter-fudge stykker.

Er is mere din ting, så lav din egen efter denne opskrift.

 

Træningen – få det meste ud af den

Hele kroppen skal styrkes. Det er sådan, du forbrænder flest kalorier, og du får det flotteste resultat. Når du træner, er det vigtigt, at du hele tiden spænder op i din mave og din bækkenbund, for at undgå skader. Er du ny i træningsverdenen, så start forsigtigt ud, så du ikke får skader, og skru så lidt op, så du presser dig selv, når du har fået lidt styrke i kroppen.

Cardio med fordele: Når du vil have pulsen op, er der flere måder, du kan gøre det på. Her på redaktionen er vi vilde med at kombinere puls med styrke øvelser – så ender vi nemlig med at forbrænde flere kalorier i løbet af dagen, og dagen efter endda. Der er mange forskellige øvelser du kan lave, og husk at variation er godt for at opnå flotte resultater. Så går du heller ikke død i de samme gamle øvelser efter en måneds tid. Se vores tre forslag til cardio- og stykerprogrammer herher og her.

Er du mere til en gåtur end vild løb og hop, så kan du også forbrænde 400 kalorier, hvis du gør dette på din gåtur.

Maven: Hvis du ønsker, din mave skal styrkes og blive flad, skal du læse videre her og her. Vil du lægge lidt fokus på de nederste mavemuskler, så er det denne her øvelse, du skal give lidt ekstra opmærksomhed.Og vil du træne ryggen lidt ekstra samtidig, så prøv denne øvelse. Og nej, det er ikke planken. Taljen skal heller ikke snydes, vel? Timeglas, her kommer vi – her er de perfekte øvelser med fokus på netop dette!

Benene: Til de lækre stænger – faste og stærke, så er der også mage gode øvelser, du kan lave. Prøv de her og de her. Selvfølgelig giver de cardioøvelser vi har foreslået dig ogsp træning til dine ben og baller, men benene kan godt klare lidt ekstra opmærksomhed.

Baller: Og hvem snakker ben uden at snakke baller? Baller af stål, Kardashian-ass, kært barn har mange navne. Er din bagdel stor, er det godt, er den lille, er det godt. Det vigtigste er, at den er stærk. Vi bruger jo ballemusklerne hver dag, når vi går. Vil du gerne forme dine balder lidt runde, så er det helt sikkert her og her, du finder øvelserne, der kan give dig det.

Nedkøling: Husk du skal køle helt ned, når du har trænet. Det kan virke superkedeligt, når du lige har været i fuld hopla, og måske lidt spild af tid, hvis du har travlt. Det gør det ikke mindre vigtigt. Brug ti minutter på at strække ud og få pulsen ned. Læs her, hvorfor det er så vigtigt.

Shero