Foodiefying

Placeholder

Sund

Her er grunden til, du ikke gider træne

Er træning noget, der skal overstås? Noget du aldrig orker, men kun gør for at ‘holde dig sund’? Så gør du det forkert.

Der kommer hele tiden nye studier, der prøver at fortælle os, hvor meget vi skal træne for at være sunde. Den ene uge kan det være gode nyheder “Vi behøver kun 30 minutters træning om ugen”, andre uger er det mere krævende med “En time om dagen, hvis du virkelig vil være sund” (begge er tænkte eksempler – men helt sikkert ikke utænkelige).

Men hvor er denne minimum-regning kommet fra? Vil vi kun træne lige præcis nok til, at vi kan kalde os selv sunde? Hvorfor søger vi hele tiden genvejen og det laveste gærde?

Tilgangen er helt misforstået

Vi ved jo godt, at træning og motion er sundt for os. Samtidig ved vi, at vi som mennesker nok skal finde en undskyldning for ikke at gøre de ting, vi ikke kan lide at gøre. Så det relevante spørgsmål er ikke hvor lidt vi kan slippe af sted med, men hvordan vi får gjort træning til noget, vi rent faktisk synes er sjovt. Det skal føles som et tilvalg, ikke en begrænsning.

Måske er det en halv times spurt eller to timers hotyoga. Måske er det i en mørk, støvet hal, måske er det under åben himmel i skoven. Måske er det i stilhed og kun med dig selv, måske er det til høj musik sammen med din bedste veninde.

Det jeg efterhånden har lært, er at den bedste og mest effektive træningsform, er den du rent faktisk kan lide. For så får du det også gjort. Spørger du en (dygtig) personlig træner, hvad den bedste træningsform er, vil deres svar helt sikkert også bunde i dine ønsker.

Det gjorde jeg

Selv har jeg virkelig påbegyndt mange ting, jeg ikke gad. For tre år siden fik jeg at vide, at hvis jeg ville tabe mig, skulle jeg jo bare løbe. Så det gjorde jeg. Fem gange om ugen stod jeg op klokken 05.50 om morgenen og kæmpede mig igennem 4-5 km. Så læste jeg en ny artikel, der sagde at intervaller var den bedste måde at forbrænde på. Så gjorde jeg det. Jeg tabte mig stadig ikke. For jeg stoppede ret hurtigt igen. Så begyndte jeg i fitness, fordi jeg læste, at det skulle være godt. Jeg gik på en masse hold, som jeg kæmpede med at få til at passe ind i min hverdag. Så var der én, der sagde at jeg skulle træne selv – og helst på crosstraineren. Så gjorde jeg det.

Det tog mig lang tid at indse, at det jeg trænede, skulle være forankret i hvad jeg bedst kunne lide. Så jeg stod af crosstraineren og gik hen til vægtene, som jeg længe havde kigget langt efter. Der begyndte jeg at mærke glæden ved træning. Og så meldte jeg mig ind i crossfit og begyndte at lege med dynamisk træning, hvor jeg virkelig fandt min hylde. Om jeg så også tabte mig? Ja. Men vigtigst af alt er, at jeg blevet stærkere – både fysisk og psykisk. Og min krops udseende er ikke længere min motivation for at træne – lysten er.

Måske jeg ikke havde vidst, at det var min hylde, hvis jeg ikke havde prøvet alle de andre? Så selvfølgelig skal du prøve ting – men det skal ikke være fordi en eller anden undersøgelse siger det, eller fordi du hører, at det er den mest effektive måde at træne på. Det skal være fordi du synes, det lyder sjovt.

Det skal du gøre

Du kan gøre som jeg, og prøve alt muligt forskelligt, indtil du finder det du synes er sjovt. Men du kan også tage det én dag ad gangen.

  • Mærk efter hvad du har lyst til lige præcis i dag. Er det en svømmetur? Gåtur i skoven? Løbetur på stranden? Hjemmetræning? Zumba? Det er ligegyldigt hvor længe du træner og hvor mange kalorier du forbrænder. Det skal være dit frirum for alle de rammer, som du lever efter til daglig.
  • Lav en liste med de ting, du rent faktisk synes er sjovt; bootcamp-events med dine veninder? Dansetimerne? Gåturene?
  • Gør det, der passer bedst til din dag. Hvis du er lidt træt og dvask, kan det være du skal svede rigtig igennem. Hvis du har haft en virkelig stresset dag, er det måske bedre med en gåtur på stranden. De dage hvor du kan mærke viljestyrken er mindre, så ta til hold, hvor der er en træner, der klarer den slags for dig.

Når du slipper tanken om træning som motion, og i stedet ser det som en aktivitet, du laver fordi det er rart og sjovt, så bliver det hele meget nemmere. Hvis du kan lide det, vil du med stor sandsynlighed blive ved med at gøre det – og det er den mest effektive motionsform, der findes.

Hvis du går og overvejer at begynde på et nyt træningsprogram, som føles som en straf, så vil jeg bede dig om at lade være! Det er vigtigt, vi er gode ved os selv. Vigtigt at vi spiser sundt, bevæger os og er glade. Og disse tre ting kan kun opnås, hvis du kan lide det. Lide den sunde mad, du laver og lide den træningsform du dyrker.

Den bedste måde at passe på dig selv på, er at indse at du er dig selv; Du kommer ikke til at støde på mig i de københavnske gader iført løbetøj – og måske mødes vi heller ikke henne ved frivægtene i fitness – men så længe vi begge to er derude et sted, er vi vist godt på vej?