Connect with us

Hvad er barretræning, og hvorfor er det det nye?

Alt du skal vide om barretræning.

Sund

Hvad er barretræning, og hvorfor er det det nye?

Barretræning? Er det nu noget nyt, der er hypet helt uden grund? Du ved, sådan en barre, balletdansere bruger, når de træner ballet. Er det sådan en hurtig tendens man bare lige har fundet på, for at tjene hurtige penge? Vi ved jo inderst inde godt, at der kommer nye trends hele tiden, fordi folk vil tjene mange penge.

Men ro på, der er faktisk grund til denne hype omkring barretræning.

Hvad er det?

Det startede heeeelt tilbage i 1959 i London, hvor en balletbanserinde, havde skadet sin ryg. Hun valgte at tage fordelene fra ballet og kombinere dem med genoptræningsøvelser. Og så åbnede hun det første barretræningscenter.

Selvfølgelig har der været en udvikling inden for barretræning, men går du på et barrehold, er der stadig den kendte balletbarre, som det hele startede med. Men i takt med udviklingen, er der tilføjet en del øvelser fra pilates, yoga og styrketræning, som oftest er med egen kropsvægt.

Hvad er det godt for?

Barretræning giver styrke, balance og mental ro. Du bliver også mere bevidst om din krop og hver bevægelse i den. Er du vant til Crossfit eller HIIT, kan du måske føle, at det ikke giver dig noget som helst. Men faktisk giver det en helt masse.

Hvordan kan det være, når du ikke har ekstra vægt på?  Det er fordi, du bevæger dig i små bevægelser ad gangen. Bare et par centimeter. Og det er nok til at give bryde musklerne, så de kan bygge sig op igen.

Musklerne får altså ikke så stort et brud, som når du dyrker tung vægttræning. Det gør, at dine muskler kommer til at se lange og slanke ud i stedet for kompakte og kraftige. Og du kommer altså hele kroppen igennem på sådan en time.

Hvis du tror, at du ikke får sved på panden, og sagtens kan skippe et bad efter din barretræning, så tager du helt fejl. Du får nemlig pulsen op, selvom du ikke ikke løber eller hopper rundt som en kænguru.

Værd at huske

Selvom der er mange fordele ved barretræning, så er der ting, der er værd lige at huske. For eksempel har du brug for at få pulsen lidt mere op.

Har du en underviser, hvor I laver de samme øvelser igen og igen og igen – i mange måneder – så går dine fremskridt i stå. Det gør de, fordi dine muskler ikke bliver udfordret på en ny måde. Det er normalt, og sker også, hvis det er de samme øvelser du altid laver inden for andre træningsformer.

Det er altså stadig en god idé at få noget cardio-træning ind i dine ugentlige træningsplaner. Og mens du er i gang, så tilføj også nogle squats og lunges. De er med til at forberede din krop på de udfordringer, du møder i din hverdag. Det gør øvelserne fra barretræning ikke.

Kilde: Greatist, Fitnessmagazine

Continue Reading

More in Sund

Til top