Connect with us

Sådan holder du motivationen oppe, når du træner alene

motivation til træning

Sund

Sådan holder du motivationen oppe, når du træner alene

Du har ikke meldt dig ind i fitness for sjov, vel? Men det kan være lidt svært at få slæbt sig derned, når lysten mangler. Men samtidig vil du jo gerne opnå nogle ting. Så hvis  du ikke kommer af sted, ender du med at fortryde det. Hvis du søger motivation til træning, så du er sikker på at komme af sted og fyre den af i centeret, er det en god idé at følge de her fem råd.

1 Træn efter et program

Laver du lidt her og lidt der? Lige de øvelser du kan komme i tanke om. Og tre gange tolv gentagelser? Og stopper hvis det bliver lige hårdt nok? Så opnår du ikke rigtig noget – sorry to say, men det er sagt med kærlighed. For du vil jo gerne blive sundere, stærkere eller tabe dig, ikke?

Langt de fleste har brug for et program, de kan følge, så de opnår resultater. Der er supermange du kan købe på nettet, eller du kan få hjælp af en personlig træner, til at komme igang.¨Når det hele står sort på hvidt, ved du, hvad du skal gøre, og hvornår din træning er slut. Det eneste du skal gøre er, præcis dét, der står i dit program.

2 Sig dit mantra igen og igen og …

Få dig et mantra, der holder dig igang, når du har lyst til at stoppe med at træne. Af en eller anden grund, så er det nemt at stoppe træningen, så snart du hiver lidt efter vejret, eller du begynder at få det lidt for varmt. Det er rigtig god motivation til træning helt generelt.

Med et mantra er det nemmere lige at holde lidt længere. Sig til dig selv ‘Jeg kan, jeg vil’, ‘Jeg tager vand – om lidt’ eller ‘Jeg holder pause, når jeg er færdig’. Find noget, der virker for dig, og som holder dig kørende, så du kan følge dit program til punkt og prikke. Det er sådan, du får de resultater, du gerne vil have.

3 Kig ligeud

Det lyder måske småtosset, men folk der ikke kigger rundt på alt muligt, mens de træner, yder bedre under deres træning. Ja, ret vildt! Så når du står på løbebåndet, så find et punkt at fokusere på, mens du løber. Og vi mener ikke den lækre gruppe fyre, der løfter vægte. Hold dig til en enkelt fyr, hvis du kan koncentrere dig om dit løb samtidig. Ej, det er bedst at finde et punkt, som kan fast holde dit blik.

4 Tænk mindre

Og nej, det er ikke, fordi du skal stå og måbe, men du skal se lidt bort fra dine langsigtede mål. Det er måske ikke i dag, du skal gå efter at slå din personlige rekord. Sæt sig i stedet dagens mål, og indfri det. Får du alligevel lyst til at yde lidt ekstra, nu hvor du er igang, så er det i orden at give dig lidt ekstra. Og husk at presse dig selv. Det er sådan, du opnår dine mål hurtigere. Kan du løfte ti kilo i squat tre gange uden problemer, skal du måske gå lidt op i kilo.

5 Se det for dig

Det er helt bogstaveligt ment. Find et billede af den krop, der er dit mål – og hvad der er muligt for din krop. Du bliver ikke glad af at have urealistiske mål, som ikke kan blive en realitet. Det kan også være en person, der er sund og har fundet balance i sit liv – noget du også gerne vil have. Når du har visualiseret dit mål for dig, er det nemmere at holde motivationen høj og ikke give op undervejs mod målet.

Shero

Continue Reading

More in Sund

Til top