På dette tidspunkt af året får du de vildeste mareridt

Foto/ Shutterstock

author
Anja Bruneskjold

Kan man virkelig sige, at der er et tidspunkt på året, hvor man får flest mareridt. Ja, det kan man faktisk. I hvert fald ifølge Dr. Neil Stanley, som er tidligere formand for British Sleep Society. Det skriver Mirror.

Læs også: Fald i søvn på UNDER 1 minut med dette trick

Det lyder måske liiidt skørt at sige, at der et bestemt tidpunkt på året, hvor man får flest mareridt. Men hvis du tænker efter, kan du måske selv komme i tanker om, hvornår det er? Du kan naturligvis få mareridt hele året. Og nogle gange er det antallet af timers søvn, du får om natten, som påvirker dig. Men måske kan du alligevel se et mønster i, hvilken periode på året du oftest vågner med bankende hjerte og badet i sved. Det er højst sandsynligt om sommeren.

Hvorfor får man flest mareridt om sommeren?

Det kan naturligvis være koldt om sommeren. Men det ER jo oftest varmt. I hvert fald er temperaturerne højere end om vinteren – det ved vi alle. Og det er altså netop de høje temperaturer, der er med til at give dig onde drømme.

Når man sover, falder kropstemperaturen – bare en lille smule. Men hvis kroppen ikke kan komme af med noget af kropsvarmen, når vi sover, påvirker det faktisk vores søvn. Der sker ikke noget ved at sove i et varmt lokale en gang imellem. Men hvis det sker ofte, har det lidt større konsekvenser end bare at sove dårligt. Når vores søvn bliver SÅ forstyrret, bliver vores hjerneaktivitet vildere … Og det er denne aktivitet, der får de ekstra mareridt til at påvirke dine drømme. Vi er simpelthen REM-fasen i længere tid, end vi plejer, når vi sover – og denne fase gør drømmene mere tydelige. Det er også drømmene fra denne fase, som vi kan huske, når vi vågner om morgenen. MEN! Det kan faktisk også gøre drømmene mere uhyggelige. Ja, mareridsagtige.

Læs også: DENNE ting i soveværelset påvirker dit sexliv negativt

Så hvis du synes, at du oplever ret mange mareridt om sommeren, så er det altså ikke unormalt. Det er naturligvis ret irriterende. Sørg for at åbne vinduet om natten, så de koldere temperaturer kan komme ind i soveværelset. Eller invester i en blæser, du kan have stående ved siden af din seng. Det kan også hjælpe at sove med en tyndere dyne, som ikke holder kroppen nær så varm.

Læs også: Det siger din sovestilling om din personlighed