Det skal du gøre, hvis du bliver ghostet

author
Mathilde Brandborg

Der findes muligvis ikke nogen værre måde at afslutte en kærlighedsrelation på, end hvis du bliver ghostet. Ghosting betyder, at en, du dater, pludselig afbryder kontakten til dig, selvom I har opbygget en relation. Han stopper altså med at svare på dine beskeder, opkald, snaps og andre henvendelser.

Det kan føles enormt grænseoverskridende, hvis du bliver ghostet. Pludselig føler du, at alle de følelser og den sårbarhed, du har vist ham, bare bliver efterladt i et hjørne uden længere at have et formål.

Ghosting er en unfair måde at stoppe en relation på. Den er ukonstruktiv og dybt sårene – det ved du garanteret, hvis du har oplevet det selv. Årsagen til, hvorfor nogle vælger at ghoste andre, er svær at finde. Det er ikke til at sige, hvad der gør, at nogle benytter denne metode. Desværre kan det ofte have følelsesmæssige konsekvenser for den efterladte, da du som offer for ghosting enten kan have tendens til at bebrejde dig selv eller forsøge at analysere dig frem til årsagen bag, hvilket ikke er fair.

Ghosting er en uværdig måde at behandle sine medmennesker på. Det udviser mangel på empati og respekt for andres tid. Der er mange måder at håndtere en ghostingsituation på. Men først og fremmest handler det om at lokalisere, hvilke følelser der opstår indeni dig, hvis du bliver ghostet.

1.  Find dig selv i situationen

Som sagt er det ikke altid selve dét at have mistet personen, der er det værste. Det er lige så slemt at stå tilbage med sine blottede følelser. Du kan næsten føle dig helt nøgen, fordi du har åbnet dig op for et menneske, der nu tilsyneladende er stukket af med din sårbarhed. Forsøg at finde ud af, hvad det er, du føler, du har mistet i relationen. Er det ham, eller er det mest dig selv?

2. Accepter dine følelser

Det er altså helt okay at blive ked af det, hvis du bliver ghostet. Det er ikke dig, den er gal med. Det er ubehageligt at blive efterladt i uvidenhed – det er du ikke alene om at synes.

3. Tal om det

Undersøgelser viser, at det kan hjælpe at tale om dine bekymringer. Det har en effekt på hjernen og den måde, vores tankemønstre fungerer på. Vi kan altså påvirke os selv i en positiv retning ved at tale om de struggles, vi har.

4. Pas på din krop og sjæl

Hvis du rammes hårdt af ghosting og har svært ved at komme videre, skal du huske, at det er en god idé at finde ro, men også at bevæge kroppen. Motion har en helbredende effekt, ikke kun på den fysiske del af din krop, men også på den mentale. Forsøg at finde roen ved for eksempel at meditere eller dyrke yoga.

5. Opnå en forståelse for den person, der har ghostet dig

… Også selvom det ligger langt fra dine egne standarder. Det kan være svært, når dine holdninger er så markant anderledes. Men prøv alligevel at sætte dig ind i, hvad personen, der ghostede dig, tænkte på. Det er ikke sikkert, at vedkommende bare er fuldstændig ligeglad med dig, selvom det hurtigt kan føles sådan. Vi er alle forskellige og har forskellige måder at takle livet på. Det kan være, at ghostingpersonen blot anså det som den letteste måde at komme af med relationen på. Ved at forsøge at opnå forståelse kan du også i højere grad opnå tillid igen.

6. Kom videre

Ja – det er da bare pissetarveligt at sige, for hvem ville ikke gerne være i stand til at komme videre så hurtigt som muligt? Jeg garanterer dig for, at det er lidt lettere, hvis du har fulgt ovenstående steps. Der er ikke altid noget at forstå. Nogle gange ghoster folk dig, fordi de ganske enkelt er konfliktsky og bange for konfrontationen.

Kilde: Psychology Today