10 madvarer, du skal spise, når du har dårlig mave

Foto/ Shutterstock

author
Sara Elisabeth Nedergaard

Nogle gange er uheldet ude. Omgangssyge med dårlig mave er bare det VÆRSTE – især, fordi du ikke kan holde nogle madvarer i dig. Men du skal jo have noget indenbords. Heldigvis findes der 11 bestemte madvarer, der er gode at spise, når du har dårlig mave. Det skriver Women’s Health.

Læs også: 5 grunde til, at din lort er grøn

1. Vandmelon

Vandmelon består primært af … vand. Det vidste du sikkert allerede. Men netop vandholdige meloner, som vandmelon, honningmelon og cantaloupe (den grønne, som er orange indeni) er rigtig gode til at holde dig hydreret, når du har dårlig mave og ikke kan holde nogle madvarer i dig.

2. Æblegrød

Æblegrød er jo faktisk VIRKELIG lækkert. Hvis du er til den slags, kan du gå lidt i barndom og spise noget æblegrød. Og det bedste: Den færdiglavede fra Brugsen er helt okay. Du skal altså ikke bruge tid og energi på at skrælle og koge æbler. Du KAN godt, men med dårlig mave har du sikkert mest lyst til at ligge på sofaen og stene din yndlingsserie 10 timer i træk.

3. Æg

Du skal ikke køre en masse blødkogte æg ned. En Eggs Benedict er heller ikke vejen frem. Hårdkogte æg er bedst, fordi de er gennemkogte og ikke kræver andet end vand, når de koges. Hvis du VIRKELIG craver røræg, kan du godt lave det. Bare spar på olie og smør og sørg for, at æggene er gennemstegte.

4. Hvidt brød og hvide ris

Du skal holde dig fra madvarer på fuldkorn, når du har dårlig mave. Din mave kan simpelthen ikke nedbryde al den fiber. Men i eksempelvis hvidt brød er melet så raffineret, at fibrene er væk. Saltkiks er også en god næringskilde, når du har dårlig mave. Saltet hjælper nemlig med at binde væske i din krop, når du er dehydreret.

5. Kylling og kalkun

Du skal altså stadig have nogle madvarer med protein i kroppen, når du har dårlig mave. Og her er fedtfattig kylling eller kalkun altså bedst. Det skal helst være kogt – stegte ting i olie og smør er ikke sagen, når din mave opfører sig åndssvagt.

Læs også: 8 madvarer, du ALDRIG må spise inden en date

6. Bananer

Det er godt for dig at spise modne bananer. Og når du har dårlig mave, må de gerne være helt brune. Jep, den er god nok. Der er nemlig mere stivelse i de helt friske og grønlige bananer, og det kan din mave ikke lide. Så frem med de brune bananer. De er faktisk også gode til diarré – de har nemlig en forstoppende effekt.

7. Havregrød

Havregrød er rigtig godt. Men det er RET vigtigt, at du koger grynene på vand og ikke mælk. På den måde går du allerede i gang med at nedbryde havregrynenes fibre – imens du laver maden. Ret smart. Og så skal du selvfølgelig ikke søbe din havregrød til med smør og sukker, når du har ondt i maven. Det kan din stakkels mave ikke lide.

8. Søde kartofler

Du bliver sindssyg, hvis du kun skal spise hvidt brød og bananer i de dage, det tager, før din mave er god igen. På et tidspunkt får du brug for noget mad med mere smag i. Bag en sød kartoffel, drys med lidt salt og spis den som en bagt kartoffel. Du må bare ikke spise skrællen, det er alt for groft til din mave lige nu.

9. Hønsekødssuppe

Det er sååå synd for dig, at du har dårlig mave – derfor skal du selvfølgelig også finde nogle madvarer, der bare minder lidt om comfort food. Og her er hønsekødssuppe altså god. Grøntsagerne og kyllingen koges så længe, at de bliver nemmere at indtage – og fibre og proteiner bliver nedbrudt, FØR de skal ned i din mave. Hvis du får kvalme ved tanken om grøntsager og kylling, kan du faktisk nøjes med en klar suppe. Den er nemlig fyldt med vand og salt, som din krop har brug for.

10. Urtete

Kamillete er mild og god for maven. Te med fennikel kan hjælpe mod forstoppelse og kramper. Ingefærte er godt mod kvalme, og myntete hjælper mod ondt i maven og diarré. Så skift lige kaffen ud med urtete de næste par dage. Din mave vil takke dig.

Læs også: 6 grunde til, at du skider mere end normalt