Styrketræne med vægte

Sund

De 2 fejl, du ikke må begå, når du træner med vægte

Rebeca Pons

Af Rebeca Pons Skrevet den december 4, 2017

Træning med vægte er blevet the shit og med god grund. Styrketræning opbygger nemlig både muskler og forbrænder kalorier, men det allerbedste er, at du bliver stærk. Hvilket er en hel fantastisk følelse. Hvis du også er blevet bidt af at træne med vægte, er der to ting, du skal være opmærksom på.

LÆS OGSÅ: Styrketræning eller cardio? Sådan skruer du din træning sammen

Fejl nummer et: Du løfter ikke nok

En af de helt klassiske fejl er, at du ikke løfter nok. Enten undervurderer du dig selv og sætter ikke nok vægte på stangen, fordi du ikke tror, at du kan klare det. Eller også har du hørt myten, der går på, at hvis du ønsker tonede muskler, skal du ikke løfte for tungt. Men det er altså helt forkert. Det, der gør, at du får tonede muskler ved hjælp af at træne med vægte, er, at du både taber kropsfedt OG bygger muskler samtidig, hvilket du altså opnår ved at presse din krop med de tunge vægte.

Så hvis det er tonede muskler, der er målet, skal du ikke holde dig tilbage med de tunge vægte. Og dog. Husk, at du skal starte stille og roligt op og øge vægten med tiden. Med tiden vil du kunne løfte tungere og tungere vægte. Men det er altså vigtigt, at du ikke presser dig selv ud i noget, der ikke er realistisk. Du skal være tålmodig og træne dig mod et mål. Men du skal heller ikke være bange, du kan sikkert godt presse dig lidt mere, end du allerede gør nu.

 

LÆS OGSÅ: Hvis du ikke ser forandriger efter din træning, kan dette være grunden

 

Fejl nummer to: Du fokuserer på enkelte områder

Det er ikke muligt at punkttræne, så det er altså ikke muligt at udføre en eller anden øvelse, og så taber du dig kun på maven eller inderlårene. Det er desværre noget, der er blevet fuldstændig misforstået. I stedet for at lave øvelser, der for eksempel kun er fokuseret på maven, burde du altid benytte dig af øvelser, hvor du træner flere dele af kroppen.

Der er selvfølgelig ikke noget galt i, at du punkttræner en gang imellem, men husk, at du ikke opnår de store resultater ved det – ikke i samme grad som hvis du benytter dig af øvelser til hele kroppen.

Øvelserne squat, dødløft og walking lunges er for eksempel rigtig gode. Der bruger du flere hele muskelgrupper ad gangen. I disse øvelse opbygger du både styrke og muskler.

 

God træning!

Kilde: Popsugar

Mere om