4 måder, der kan hjælpe dig med at droppe sukker for en stund

Det er ikke let at droppe sukker, men der er nogle måder, du kan håndtere det på

author
Emilia Jacobsen

Føler du, at du er ved at være der, hvor du er blevet afhængig af sukker? Og er du ret så træt af, at al den sukker påvirker din hud? Så er det måske tid til at prøve at droppe sukker. Måske bare et par uger for at se, hvilke forandringer der sker. Måske kommer du til at savne det så meget, at du bare må leve med sukker for altid. Men måske finder du ud af, at du slet ikke har det behov, du troede. Men hvordan kommer du liiiige i gang? Du kan jo starte med at prøve en eller flere af nedenstående måder.

[banner]

1 Beslut dig

Det er vist ingen hemmelighed, at det er en rigtig god idé først at beslutte sig for at ville droppe sukker, før man rent faktisk kan begynde at droppe sukker. Det er ligesom første skridt. Men det er ikke det, vi mener. Med “beslut dig” mener vi, at du seriøst skal beslutte dig. Altså, det skal ikke bare være noget, du siger, du vil. Du skal VIRKELIG ville det. Hvad er det, man siger: If you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk! Ergo, det hele skal ikke bare være snak om at gøre det. En, to, tre BESLUT.

Når du har taget beslutningen, skal du bare liiige være lidt forberedt. Du kommer nemlig til at gennemgå nogle faser, og det bliver ikke altid helt sjovt.

2 Erstat det

Der skal noget andet til. En form for erstatning. Og nu kommer det til at lyde rigtig kedeligt, men hvad med at prøve nogle af disse sunde snacks? Eller disse? Du tror nok, vi lyver, men mange af de her snacks er altså virkelig gode erstatninger for sukker. Nogle af dem er endda søde. Og jo, selvfølgelig vil du tænke virkelig meget over det i starten, men det er altså kun i starten. Det lover vi. Erstatningerne er vigtige for at holde dit blodsukker stabilt, så

lov os lige, at du ALDRIG lader helt være med at spise noget mellem dine hovedmåltider. Det vil kun øge din sukkertrang endnu mere.

3 Lav et væddemål

Væddemål? Ej, det er da noget mærkeligt noget. Det er da kun for de svage. Ja, og hvad så, hvis det er? Nogle har det bare lettere, hvis de får en gulerod, okay? Altså ikke en rigtig en – eller sådan en er selvfølgelig også god at spise, når du prøver at droppe sukker. Nå, anyways, et væddemål kan altså være en ret god idé. Har du en veninde, der er i samme båd som dig? Eller hvad med at hive din mor med på vognen? Eller din kæreste? Mulighederne er mange – du skal blot vælge en, du vil lave et væddemål med, og så skal I aftale, hvad det skal gå ud på.

Væddemålet kunne for eksempel gå ud på, at I ikke må spise sukker i fire uger, og det er altså INGEN sukker. Så kan I aftale, at hvis man falder i, skal man betale den anden 100 kroner. Det kan jo enten være et bestemt beløb, I aftaler indbyrdes, eller det kan være en ting/gave, som I hver især har ønsket jer længe. Væddemålet er ikke for sjov, så ikke noget med at snyde eller tage det useriøst. Så snyder du jo kun dig selv, skal du huske på. Og så får du også bare dårlig samvittighed – og det er nemlig grunden til, at du skal lave væddemålet med en, du holder af.

4 Distraher dig selv

Okay. Hvornår spiser du allermest sukker? Om eftermiddagen, når du er kommet hjem og skal dase? Om aftenen efter du har spist? Vi skal til at snakke erstatning igen. Men den her gang er det en lidt anden form for erstatning. Du skal nemlig erstatte sukkeret med en aktivitet. Når tiden kommer, hvor du har lyst til at kaste noget slik eller lignende ind i munden, behøver du nemlig ikke altid spise noget andet i stedet for. Du skal blot lave noget andet.

Gå ud på badeværelset, grib tandbørsten, og børst så de tænder. Bum, så har du tandpastasmag i munden og rene tænder, og så er det altså ikke sukker, du har mest lyst til. Eller hvad med at gå en tur? Bare lige ti minutter rundt om blokken. Det gælder om at distrahere dig selv og komme på andre tanker.