Hvilke ting skal man undgå at spise inden sengetid?

Sund

4 ting, du ALDRIG skal spise inden sengetid

Anja Bruneskjold

Af Anja Bruneskjold Skrevet den oktober 9, 2018

Du har helt sikkert hørt aaalt muligt om, hvad der er godt at spise inden sengetid – særligt, hvis du gerne vil undgå for mange overflødige kilo. Men hvordan er det lige med søvnen? Altså, hvis man nu gerne vil sove godt? Der findes naturligvis flere ting, der er gode at spise inden sengetid, hvis du for eksempel har svært ved at falde i søvn. Men der er altså også nogle mad- og drikkevarer, du bør holde dig fra.

Det kan stresse kroppen at spise inden sengetid

Der er flere, der mener, at det er usmart at spise inden sengetid, fordi kroppen bruger energi på at fordøje alt maden i stedet for at bruge energi på at sove. På den måde kan den altså ikke restituere og slappe ordentligt af, når du hopper i seng. Mad inden sengetid kan virke stressende på kroppen, så du ikke kan falde i søvn – men faktisk også, mens du sover. Det er ikke sikkert, du vil tænke over det, fordi du jo faktisk får din søvn. Men måske vil du opleve, at du vågner op meget mere udhvilet, hvis du undgår at indtage de her fire ting:

Læs også: Kan man gå i bad for ofte?

1 Chokolade

Både chokolade, kage og alt derimellem kan påvirke din søvn. Du vil nemlig højst sandsynligt komme til at indtage en masse sukker, og det påvirker de kemiske processer, der ellers er søvnfremkaldende.
Og faktisk indeholder chokolade også koffein. Det er ikke enorme mængder, men det er altså nok til at påvirke din søvn negativt.

2 Fed mad

Der er ikke nødvendigvis tale om usund mad her (selvom det heller ikke er smart at spise inden sengetid!).
Men ting som for eksempel avocado, mælk, smør, yoghurt og ost er alle fede madvarer, som kroppen er længe om at fordøje. Det er altså ret smart at spise de her ting mellem måltider i løbet af dagen, fordi de holder dig mæt længe. Kroppen bruger altså virkelig meget energi på at fordøje de her madvarer, og det er altså ikke smart, når den i stedet burde slappe af og restituere, så den kan være frisk og udhvilet til den efterfølgende dag.

3 Syrlig og stærk mad

Oplever du nogle gange, at du får sure opstød, når du skal sove? Så er det nok, fordi du har spist enten syrlig eller stærk mad – eller måske mad, der er friturestegt.
Når du får sure opstød, er det højst sandsynligt, fordi “stopklodsen” mellem maven og spiserøret ikke virker optimalt. Og det kan virkelig være både ubehageligt og smertefuldt. Og så bliver det i øvrigt kun værre, hvis du ligger ned.

4 Alkohol

Du ved sikkert allerede, at alkohol påvirker din søvn. Men det er altså reeeet vigtigt lige at minde sig selv om, hvis du er typen, der godt kan lide at snuppe en drink eller to inden sengetid.
Det er rigtigt, at alkohol nok hjælper dig med at falde i søvn. Men faktisk forhindrer det dig i at opnå den dybe, restituerende søvn, du har brug for. Du vil altså højst sandsynligt ikke være ordentligt udhvilet, selvom du egentlig sover det antal timer, du plejer.

Læs også: Er dit sexliv næsten ikke-eksisterende? Prøv at gøre disse 5 ting

Kilde: Men’sHealth