5 forskellige måder, du kan lave armbøjninger på

Hvordan har du det med at lave armbøjninger?

author
Søs Lytjohan

Er du med på en udfordring? Der er langt fra kun en enkelt måde at lave armbøjninger på, og du træner forskellige muskelgrupper ved de forskellige typer. Og øvelse gør jo mester, og du bliver stærkere med tiden, så du skal ikke give op, hvis du ikke kan lave så mange gentagelser i starten. We believe in you.

 

Pssst! En særlig nice ting ved at lave armbøjninger er, at du skal spænde op i ben, baller og core, så de områder får altid en kærlig hånd, når du laver de forskellige versioner af armbøjninger – husk at passe på, at du ikke svejer i din lænd. Start med at lave seks af hver øvelse hele fire gange. Er der nogle af øvelserne, hvor du kan lave flere gentagelser, er du velkommen til det.

Armene tæt mod kroppen

Når du laver armbøjninger med dine hænder tæt ind til kroppen og ud for dit bryst, træner du også dine triceps, når du langsomt presser dig selv op og sænker dig igen. Vil du gerne have mere inspiration til armøvelser, får du to ekstra øvelser her.

 

armbøjninger

Bredstående arme

Vil du træne dine brystmuskler, så er denne type armbøjninger lige i skabet. Du har dine arme ud for dit bryst, men armene er så langt fra din krop, at når du bøjer dem, har du 90 graders vinkel i din albue. Er du på jagt efter flere øvelser, der giver faste og flotte bryster, så får du fire øvelser mere her.

Har du lyst til en ekstra udfordring, kan du have dine ben oppe på en bænk eller fitnessbold.

armbøjninger

Løft skiftevis et ben

Vil du give din mave, baller og din balance en ekstra udfordring, er denne tilføjelse til din armbøjning lige sagen. Og det gælder både, når du laver din armebøjning med bredstående arme eller med dine arme tæt mod din krop, så det er op til dig.

Når du har strakte arme, løfter du dit højre ben, så højt du kan uden af vippe i hoften. Dit ben kan altså nødvendigvis ikke komme så højt op. Det samme gør du med venstre, og så laver du en armbøjning mere. Du kan vælge at have dine arme på gulvet eller på en bænk, hvis du vil gøre øvelsen lidt lettere for dig.

Hvis du vil have flere øvelser, som styrker din core, så får du ti forskellige af slagsen her.

 

armbøjninger

Løft en håndvægt

Endnu en øvelse, der er god til triceps, som også er god til de øvre rygmuskler omkring dine skulderblade – for slet ikke at tale om din balance.

Du skal have dine hænder bredstående, og når du så har dine arme strakte, tager du en håndvægt i din højre hånd. Med højre arm tæt mod din krop, løfter du håndvægten op ved at bøje din højre arm. Husk, at du skal forsøge at holde resten af kroppen helt stille, så du ikke drejer i din krop. Hold den et par sekunder. Sænk så armen igen, og gør det samme med venstre arm.

armbøjninger

TRX

Når du laver bredstående armbøjninger med en TRX, bruger du også dine arm- og skuldermuskler meget, når du skal holde balancen.

Hvis dine arme dingler for meget rundt, skal du stille dig lidt mere oprejst og knap så vandret. Så har du mere kontrol over øvelsen.

 

armbøjninger