5 madvarer, der fylder dig med overraskende meget sukker

Madvarer, du ikke forestillede dig, indholder sukker i stor stil

author
Søs Lytjohan

Du vil gerne have en sund kost og har også skåret gevaldigt ned på sukkeret, pasta og hvidt brød – du har indset, at de ting gør dig humørsyg og stjæler din energi. Så spiser du nogle ting, som du troede var helt vildt sunde og ok at spise, for det har du fået at vide. Men ved et nærmere kig er det bare ikke helt sandt. Der findes nemlig en del madvarer, der indeholder sukker i massevis, uden du er klar over det.

Læs også: 4 måder, der kan hjælpe dig med at droppe sukkeret for en stund

Hakkede flåede tomater

Det er så nemt, når du vil lave kødsovs til din spaghetti af squash og gulerødder. Hvor smart er en spiralizer ikke lige? Men der, hvor det desværre tager en mindre sund drejning, er, når du bruger hakkede tomater på dåse. Det er nemt, men ofte indeholder de en masse andet end kun tomater, blandt andet sukker.

Se, hvilke ingredienser der er i dine hakkede tomater bagpå dåsen, før du putter den ned i din kurv. Urtekram har mosede tomater på flasker, der indeholder 99 procent tomater og ingen sukker. Se det er noget din kødsovs og dit blodsukker vil kunne lide.

Mad i lage

Nogle ting bliver lidt lettere af at have været i lage, for eksempel kidneybønner. Det kan jo være, at man glemmer at lægge dem fra pose i blød om morgenen, og så kan man altså ikke få dem til aftensmad alligevel, fordi de skal ligge i blød i 12 timer. Så er det altså nemt at nuppe en dåse kidneybønner, der har ligget i lage, og som bare skal skylles.

Desværre er det meget normalt, at en lage er fyldt med sukker, og så er de proteiner, du får, knap så sunde, fordi de bliver blandet med sukker fra lagen. Så er det meget bedre at sætte en alarm til, at dine bønner skal lægges i blød, så du husker det.

Yoghurt med smag

Det virker som en god og sund idé, men desværre er yoghurt med smag ofte fuld af sukker. Du kan lave din egen smagsfulde yoghurt supernemt med bær og frugt blendet med en neutral skyr. Jo jo, du får frugtsukker, men lidt frugtsukker er altså okay at få. Så længe du ikke spiser fem æbler i træk. Så kan du gå sukkerkold lige pludselig og bare spise løs i de første og bedste boller, du finder.

Tørret frugt

Det er vel bare frugt, der er tørret, så hvorfor er det så slemt at spise tørret frugt i forhold til frisk frugt? Fordi producenten ofte tilføjer sukker, når de tørrer frugten – så bliver det jo ikke bittert. Men det kan lade sig gøre at finde tørret frugt uden sukker, du skal bare lige kigge lidt. Vend posen, find ingredienslisten. Står der, den indeholder sukker? Så stil det tilbage igen, hvis du vil undgå det. Synes du, det er svært at finde tørret frugt uden tilføjet sukker? Tørret mango er the bomb, og vælger du den fra Utekram, er den uden sukker – MUMS!

Proteinbarer

Faktisk lyder det ikke tosset med sådan en bar. De er fyldt med proteiner. Ja, proteiner. Mange af dem indeholder sukker ud over proteinerne, og så er det næsten ligesom at spise en Snickers – som jo også smager godt! Tag lige et kig på ingredienslisten for at finde ud af, hvad der egentlig er i din bar, og få styr næringsindholdet i din bar, så du ved, om den er fyldt med sukker.

Kilde: Purewow