Myter om yoga

Sund

5 myter om yoga, du ikke skal tro på

Rebeca Pons

Af Rebeca Pons Skrevet den oktober 13, 2017

Hvis du ikke har prøvet yoga, fortæller vi dig her, hvorfor du burde. Men der findes også rigtig mange myter om yoga, og det er dem, vi vil komme til livs her. For passer det virkelig alt det, der bliver sagt om yoga?

Myte 1: Du skal være meget smidig for at dyrke yoga

Rigtig mange tror, de ikke kan dyrke yoga, fordi de ikke er smidige. Men det er altså ikke rigtigt, for der findes yogaøvelser til alle niveauer. Yoga handler nemlig ikke nødvendigvis om at være smidig. Det handler lige så meget om at øve sig i at være kropsbevidst og kunne holde fokus og kontrol over sine bevægelser og vejrtrækning. Så hvis du kaster dig ud i yoga, skal du bare være bevidst om, hvad dine behov til yogatimen er; hvis dine muskler er ømme, kan det hjælpe dig med at løsne op, hvis du er meget smidig, kan yoga hjælpe dig med at blive stærkere. Der er mange muligheder i yoga, det hele handler bare om, hvad dine behov er.

Myte 2: Det er kun alternative typer, der dyrker yoga

Mange har et billede af, at man er alternativ og veganer, hvis man dyrker yoga. Men det er altså slet ikke rigtigt. Yoga er for ALLE. Ja, selv Forsvaret benytter sig også af yoga, når de skal holde sig i form, så det der med, at yoga bare er til for at komme i balance, er altså en myte, du godt kan smide langt væk. Og hvis du tænker, “Ej, jeg er ikke lige typen til yoga”, kan du også kaste den tanke langt væk. Vi kan allesammen være “yogatypen”.

Myte 3: Yoga kræver kontrolleret vejrtrækning

Der er mange øvelser, der er baseret på vejrtrækning. Du kan for eksempel afstresse og performe bedre, hvis du kan styre længden på din indhalering og udhalering. Men det er altså også muligt at komme til at trække vejret FOR dybt, hvilket kan gøre det meget værre for dig. Yoga fokuserer på vejrtrækning, da det hjælper dig med at holde dig fokuseret, men du skal altså ikke fokusere så meget på din vejrtrækning, at det er det eneste, du kan fokusere på. Du skal huske at fokusere på at udføre positionerne korrekt, så du ikke får skader. Vejrtrækningen skal hjælpe dig – ikke hæmme dig. Disse vejrtrækninger er i øvrigt også gode for dig, hvis du har problemer med angst, da de får dig til at slappe af midt i et angstanfald.

Myte 4: Yoga foregår altid på en yogamåtte

Nej, det tæller ikke kun som yoga, hvis du træner på en yogamåtte, i dine smarte yogapants, i et zen studie med røgelsespinde. Når du skal lave en øvelse, hvor du skal balancere på dine knæ og albuer, er det da rart, men det er altså ikke et must. I princippet kan du bare bruge et håndklæde eller bare gøre det på gulvet, hvis du ikke er så sart. Det er heller ikke alle øvelser, der gør ondt, så det med at du ikke har en yogamåtte derhjemme, burde ikke holde dig tilbage.

Myte 5: Alle yogatimer minder om hinanden

Sooo wrong!  Hvis du har prøvet en enkelt yogatime, og du vurderede, det ikke var noget for dig, burde du ikke droppe tanken om yoga helt. Der er nemlig utrolig stor forskel på timerne, instruktørerne og yogatyperne. Sådan er det med de fleste typer træning, så giv det en chance til, og prøv eventuelt et andet center, instruktør og type yoga.

 

Kilde: Greatist

Mere om