5 tegn på, at dit vægttab har taget overhånd

Det er svært, når et vægttab har taget overhånd

author
Søs Lytjohan

Små ændringer i hverdagen gør en stor forskel, men har du taget den lidt for langt, så dit vægttab har taget overhånd? Du ville lige smide et par kilo eller fem. Det gik godt, hvorfor så ikke fortsætte lidt mere? Men har du nu alt under kontrol? Måske du lige skal se lidt objektivt på dig selv, du ser jo skøn ud. For hvem ved – måske dit vægttab HAR taget overhånd.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til at træne, der slet ikke handler om vægttab

Du træner hver dag

Du har sat dig et mål og endelig fået gejsten til at træne. Faktisk så meget at du træner hver dag. Nogle gange går det ud over dit sociale liv, for du får dårlig samvittighed, hvis du skipper en dag fra centeret for at ses med vennerne.

Sandheden er dog, at din krop har brug for hvile og ikke har godt af at træne hver dag. Det er både for at forebygge skader, men også for at give dine muskler tid til at hele, for det har de brug for. Når du styrketræner bliver dine muskler revet lidt fra hinanden, og så bygges de op og bliver større. Det er blandt andet derfor, du bør spise efter træning – din muskler skal have noget, de kan blive stærke af.

2 Du spiser ikke din yndlingsret

Du har skåret flere ting ud af din daglige kost. Det er for eksempel mælkeprodukter, brød, sukker, pasta og ris. Umiddelbart er det flot, at du er så disciplineret, men er det den rette løsning?

Hvad gør du, når du bliver inviteret til fødselsdag, til middag eller skal ud at hygge med veninderne? Alt med måde, for før du ser dig om, har du ikke spist din yndlingsret i flere måneder, og dét er altså ikke sundt. Man skal unde sig selv noget lækkert nogle gange. Et vægttab har tidligere været en succes hos mange mennesker, som stadig har spist deres yndlingsret en gang imellem. Så hvis dit vægttab har taget overhånd, er det måske på tide at implementere din yndlingsret igen.

3 Du stoler blindt på vægten

Vægten skal gerne gå ned, når du skal tabe dig. Sandheden er bare, at det ikke helt hænger sammen på den måde. Når du træner, kan vægten godt stå stille eller kun falde lidt, mens din krop ændrer sig superflot. Du tager nemlig på i muskelmasse.

Hvis du gerne vil tabe dig, så er det centimetertallet, du gerne vil have svinder ind. I stedet for at hoppe på vægten, så kig i spejlet og mål lår, hofte talje og arme. Det er dér, du kan se det egentlige resultat.

4 Du spiser under 1200 kalorier om dagen

Spiser du under 1200 kalorier om dagen, tror din krop, at du er ved at sulte, og så den går i beredskab. Det betyder, at den holder på al den føde og næring, den får ind, og du vil altså ikke tabe dig.

Hvis du er bange for kalorier, så husk, at grøntsager er gode kalorier og giver din krop masser af energi. Spis en masse af dem, også gerne som mellemmåltid, så dit blodsukker ikke hopper op og ned. På denne måde bliver det nemmere at holde sig fra fastfood eller sukkerholdig mad.

5 Du drikker for meget vand

Jo, du læste rigtigt, for meget vand kan godt være et tegn på, at dit vægttab har taget overhånd. Det er vigtigt at være hydreret, men for meget vand er altså heller ikke godt for dig. Selvfølgelig afhænger dit behov for vand af, hvor aktiv du er, og hvor varmt det er. En generel regel er dog, at du har brug for halvanden til to liter vand om dagen.

Nogle mennesker drikker vand som erstatning for et måltid. Det er en ret dårlig idé, for din krop får ikke den næring, den skal have. Det betyder, at du højst sandsynlig vil spise alt for meget på et andet tidspunkt, fordi din sult er blevet stillet med vand og ikke næring.