Det gør dig glad

Sund

5 ting, du gjorde i 2017, du burde stoppe med at gøre i 2018

Rebeca Pons

Af Rebeca Pons Skrevet den januar 5, 2018

Vi er ikke supertilhængere af nytårsforsætter. Men hvis du absolut skal have et, så lad os foreslå et af disse sjove og snaskede nytårsforsætter. Vi har det lidt stramt med nytårsforsætter, fordi det så hurtigt kommer til at handle om tabe sig eller lave om på sig selv. Noget, vi dog er fan af, er, hvis du begynder at gøre nogle ting for dig selv i det nye år, som er rigtig gode for dig. Her er derfor en liste af ting, du helt sikkert også gjorde i 2017, men som du burde stoppe med at gøre i 2018.

1 Stop med at tænke over, hvad der er perfekt

Problemet er, at når du konstant fokuserer på, hvad der er perfekt, er det umuligt for dig at være lykkelig der, hvor du er, og omkring, hvordan du ser ud. Du vil aldrig mene, at du er god nok, for der vil hele tiden være noget, der er bedre og mere perfekt. Der vil altid være nogen med federe jobs, mindre lår og længere hår. Så lad nu være med at tænke så meget over, hvad der er perfekt. For du er altså allerede perfekt. Der er ingen som dig, og det er perfekt! Bum.

2 Stop med at sammenligne dig selv med andre på de sociale medier

Stop, stop, stop. Der kommer intet godt ud af det. For det første skal du huske at stort set alle bruger filtre, når de poster billeder på de sociale medier. For det andet er Instagram proppet med billeder af folk, der har brugt så meget contouring og billedredigering, at deres selfies stort set ikke ligner dem, som de ser ud i virkeligheden. Og så er der den del med, at vi alle kun poster de positive ting på de sociale medier. Så det er jo klart, at det ligner, at alle de andre har styr på sit shit, og at de har et meget mere nice liv end dig. Men det er løøøøgn.

3 Stop med at food shame

‘Åh, jeg er også bare så klam, fordi jeg spiste hele den roulade’. STOP. Stop dig selv. Du skal simpelthen lade være med at food shame dig selv hele tiden. Måske du gjorde det meget i 2017, men det skal altså være slut her i 2018. Når du spiser noget junk, så nyd det. Lad være med at hate på dig selv bagefter. Nyd den lækre fedtede og snaskede smag, og kom så videre bagefter. Bliver du sur på dig selv, fordi du gerne vil spise sundere? Jamen, så bare tænk ‘okay, det skete’, og kom så videre. Så spiser du bare sundt ved næste måltid.

4 Stop med at omgås veninder, der får dig til at få det dårligt med dig selv

Du har nok i, at du nogle gange er lidt for hård ved dig selv. Du skal ikke oven i have en veninde, der ikke får dig til at have det godt med dig selv. Det er meningen, at veninder skal få hinanden til at have det godt med sig selv. Hvis hun får dig til at have det dårligt med dig selv, er hun ikke en god veninde. Jeg har selv prøvet at gøre det forbi med en veninde, fordi jeg kun fik negative ting ud af venskabet. Sådan et venskab er spild af tid, og det er på ingen måde godt for dig. Her kan du læse tegnene på, at du burde slå op med din veninde.

5 Stop med at lade være med at fortælle, når du er ked af det

Har du tendens til, at du ikke fortæller det til nogen, hvis du er ked af det? Det kan du altså godt begynde på. Det er nemlig ikke særlig godt for dig, hvis du ikke deler det med din veninde, kæreste, familie, what ever, når du er ked af det. Du skal lære, at det er okay at bede om hjælp, og at dine nærmeste med glæde vil være der for dig. Du kan ikke klare alt på egen hånd, så det er mere end okay at række hånden ud. Hvis du ikke deler de negative ting, ender det med at æde dig op.

Mere om