Berolige dig selv

Sund

5 ting, du skal gøre for at berolige dig selv

Mathilde Brandborg

Af Mathilde Brandborg Skrevet den januar 26, 2018

Hvis du har tendens til angstanfald, generaliseret angst – eller bare er en lille smule neurotisk anlagt, så kender du helt sikkert følelsen af at have behov for at berolige dig selv. Tankerne kører, hjertet pumper, du sveder. Er du ved at dø? Har du fået en livstruende sygdom?

Nej. Der er helt sikkert INTET i vejen med dig. Du oplever bare, at din krops alarmsystem går af uden at have kontrol over det. Ikke nok med at det er ubehageligt, så er det også begrænsende. Det kan være svært at håndtere en angstpræget situation. Så hvordan kan du berolige dig selv bedst muligt?

Det handler i bund og grund om at komme af med den irrationelle følelse og tilbage til den rationelle tankegang. Det er vigtigt at huske, at alle forholder sig til angst på forskellige måder. Du skal finde ud af, hvad der virker for at berolige dig selv!

Tag ti dybe vejrtrækninger med begge ben på jorden

På den måde mærker du din krop. Ved at tvinge dig selv til at trække vejret dybt får du også styr på din vejrtrækning, så du ikke hyperventilerer. Dette er også en behagelig måde at få lidt fokus på. Koncentrer dig om din vejrtrækning, mærk, hvordan den bevæger sig igennem hele kroppen. Forestil dig, at den healer dig.

Find et sted, hvor du føler dig rolig

Hvis du befinder dig på et sted, der får din angst/uro til at slå til, så søg imod et sted, der gør dig tryg. Det oplagte sted er dit hjem, men det er ikke sikkert, at det er en mulighed for dig.

Snak højt

Noget af det, der virker allerbedst, er, hvis du fortæller en veninde/ven om dine tanker. Bare det at sætte ord på dine følelser og tanker gør, at du bliver mere bevidst om, at det, du føler, er irrationelt. På den måde bevæger du dig ud af dine katastrofetanker.

Læs om angst

Det kan hjælpe meget, hvis du læser om angst eller uro. Du vil opleve, at du bliver lettet over, at der findes en række symptomer, som du kan identificerer dig med. På den måde bliver følelsen mindre “fremmed”. Du kan også finde et forum på nettet, hvor andre fortæller om deres angst.

Skriv dine tanker ned

Har du hørt det før? Det er der en grund til! Det hjælper utroligt meget, hvis du sætter ord på dine følelser. Hvis ikke du lige har en notesblok i lommen, kan du bruge din telefon. Det kan være meget givende at læse dine nedskrevne ord efterfølgende. På den måde bliver du endnu mere bevidst om, at dine tanker under en angstpræget situation er overdrevne og irrationelle.

Mere om