sundere is

Sund

De bedste bud på 6 lækre og SUNDERE is, der holder dig kold i varmen

Mathilde Brandborg

Af Mathilde Brandborg Skrevet den maj 28, 2018

Sommeren har sneget sig ind på os. Varme og sol mangler du ikke! Men til gengæld mangler du is, for let’s face it, man kan ALDRIG få for mange is. Det kan være smådyrt at mæske sig i gammeldags isvafler med 8 kugler, guf, flødebolle og syltetøj. (WOW, det kunne jeg godt spise lige nu.) Og pengene er muligvis ikke det eneste issue, dit helbred ville måske også værdsætte en sundere is. Altså, bare en gang imellem.

Hvis du føler dig fristet til at prøve en sundere is, så hjælper vi dig her med seks bud på, hvad de kan indeholde.

Først og fremmest skal du have fat i nogle ispindeforme. Sådan nogle kan du komme rigtig langt med!

Banansorbet

Alt er bare bedre med banan. Til denne delikate sorbet skal du blot skære et par bananer i små stykker, lægge dem i fryseren i et par timer og derefter blende dem, til de får en jævn konsistens. Haps!

banan sorbet

Billedet er lånt fra toriavey.com

Light saftevandsis

Måske fik du lov til at lave hjemmelavede ispinde af saftevand, dengang du var barn. Kan du huske spændingen over, at du havde fået lov til at lave dine helt egne is? Du kunne næsten ikke vente på, at de frøs. Hvis du som voksen vil spare lidt på dit sukkerindtag, men stadig er svært begejstret for gør-det-selv ispinde, så kan du skifte den almindelige saftevand ud med en lightudgave.

light is

Mango- og kokosis

Både mango og kokos har den der lækre cremede konsistens. Kan du gætte, hvad der sker, hvis de to enestående frugter får et barn? Så bliver det til din nye yndlingsis.

Du fremstiller denne delikate smagsbombe ved at blende to mangoer med to deciliter kokosdrik. Kom massen i dine ispindeforme, og lad det fryse. Du vil elske det! Du får både sødmen fra kokosdrikken og friskheden fra mangoen. Hvis du vil have endnu mere power i smagen, kan du adde lidt limesaft og kornene fra en vaniljestang.

kokos mango is

Billedet er lånt fra petiteallergytreats.com

Frugt i kokosvand

Denne is er ikke kun sund og hydrerende, den er også dekorativ! Skær din yndlingsfrugt i små stykker eller skiver, og kom dem i dine ispindeforme. Hæld derefter kokosvand over frugten, og kom formene i fryseren. Da kokosvand er nogenlunde gennemsigtigt, vil du stadig kunne se frugtstykkernes flotte farver, når isene er frosne. Længe leve æstetikken!

Sundere is

Billedet er lånt fra gourmandeinthekitchen.com

Avokado- og limeispinde

Kunne du tænke dig en sund fristelse inspireret af Mexicos streetfood? Den her skønhed er lige til en varm sommerdag! Du skal blot blende to store avokadoer, fire spiseskefulde limesaft, to spiseskefulde honning og eventuelt lidt kokosmælk og revet limeskræl.

Avokado lime is

Billedet er lånt fra portandfin.com

Vandmelonispinde

En af sommerens smukkeste frugter må være vandmelonen. Kontrasten mellem det røde frugtkød og den grønne skræl gør os bare lige lidt mere klar til sommeren. Hvis du trænger til en dejlig, kold forfriskning, så skær en vandmelon ud i trekantede stykker, stik en pind igennem skrællen forneden, og frys dem i minimum seks timer. Det er en let måde at få en sundere is på!

vandmelon is

Billede er lånt fra thenaturalnurturer.com

Er det ved at blive lidt for sundt nu? Så tjek lige de her mojitois ud.