6 overraskende ting, du ALDRIG må gøre, inden du går i seng

Gør du nogle af de her ting, inden du går i seng?

Foto/ Shutterstock

author
Sara Elisabeth Nedergaard

Mennesker ER bare vanedyr. Du har sikkert nogle skøre vaner. Og måske har du og dine veninder også nogle gode vaner, der bevarer jeres venskab. Du har sikkert også nogle DÅRLIGE vaner. Måske gør du nogle af disse ting i sengen – selvom du godt VED, at du ikke burde? For din seng burde være et rart fristed, der kun bruges til søvn og sex. Hvis du har svært ved at sove, gør du måske noget forkert.

En undersøgelse viser faktisk, at hele 52 procent af alle kvinder sover dårligt. Er du en af dem, der har svært ved at sove? Så prøv at se, om du ikke gør nogle af disse seks ting, inden du går i seng. Hvis du gør, kan det være grunden til, at du har svært ved at sove.

Læs også: Hvorfor vågner piger MEGET oftere end fyre om natten?

1. Du har rengøringsvanvid

Hvis du har rengøringsvanvid skal du sikkert liiige vaske op og støvsuge, inden du går i seng. Og det kan faktisk være en grund til at du har svært ved at sove. Det kan også dreje sig om en løbetur eller andre aktive ting. Dem skal du nemlig helst droppe, inden du går i seng. For det får altså pulsen op – og det er jo meningen, at du skal være dejligt afslappet, når du skal i seng.

Læs også: 3 tegn på, at du stiller ALT for høje krav til dig selv

2. Du drikker de forkerte ting

Ja, ja. Kaffe indeholder koffein, som kan holde dig vågen. Det VED du godt. Men vidste du, at der faktisk også er koffein i te? Så hvis du tager dig en kop afslappende te inden sengetid, kan den altså også holde dig vågen. Og det gælder både grøn, hvid og sort te. Alkohol og sodavand er selvfølgelig også søvnrøvere, som du helst skal holde dig fra i nogle timer inden sengetid, hvis du har svært ved at sove. Tag i stedet et stort, dejligt, koldt glas vand.

Læs også: 8 ting, du kender, hvis du er kaffejunkie

3. Du ryger en godnatsmøg

Det ER da også irriterende, at det skal være så usundt. Men sådan er det altså bare. Og hvis du lige tager dig en godnatsmøg inden sengetid, er der altså al muligt god grund til, at du får svært ved at sove. Nikotin er nemlig et stimulerende stof – lidt ligesom koffein. Og det er altså no go inden sengetid.

Læs også: Farven på din tunge kan afsløre, hvor sund du i virkeligheden er

4. Du falder i søvn på sofaen

Argh, det er det VÆRSTE. Du kommer hjem fra arbejde eller studie og stener lidt Netflix eller Instagram på sofaen. Og så falder du i søvn. Hvis du tager en eftermiddagslur for sent på eftermiddagen eller tidligt om aftenen, får du højst sandsynligt svært ved at sove om aftenen. Derfor skal du altså holde dig væk fra eftermiddagsluren – også selvom det kan være sååå svært at holde øjnene åbne. Så hellere gå tidligere i seng.

Læs også: Så lang tid skal du i virkeligheden sove til middag

5. Du slukker ikke for teknologien

Vi ved det godt. Netflix er MEGAnice at stene til om aftenen. Både når du ser romantiske film med kæresten eller når du binger film med din bedste veninde. Men du kender nok også nogle af disse situationer, når du har set for meget Netflix. Og fjernsynsskærmen er altså IKKE din ven, før du går i seng. Det blå lys er nemlig ALT for stimulerende for din hjerne.

Det samme gælder lyset fra din telefon. Så hvis du er afhængig af Instagram, skal du altså prøve at lægge telefonen fra dig inden sengetid. Du kan eventuelt anskaffe dig et godt, gammeldags vækkeur og tage en bog med i seng i stedet. På den måde kan dit soveværelse blive teknologifri zone.

Læs også: Bliv mindre afhængig af din telefon på kun en uge

6. Du vender din døgnrytme

Jeg fucker næsten ALTID min døgnrytme op i weekenden. Og det kan bare ALTID mærkes i løbet af ugen. Lyder det som noget, du kan nikke genkendende til? Så burde vi begge blive bedre til at gå i seng på samme tid – HELE ugen. Det kan selvfølgelig være svært, hvis du skal i byen med veninderne i weekenden. Og det skal der selvfølgelig være plads til. Men hvis du har aftener, hvor du ikke skal ud, kan du med fordel prøve at holde dig til at gå i seng på et fast tidspunkt. Din krop er nemlig et KÆMPE vanemenneske. Og dit biologiske ur bliver altså totalt forvirret, når du ikke sover på samme tidspunkt hele ugen.

Læs også: På dette tidspunkt skal du stå op, hvis du vil have et bedre sexliv