for syg til at træne

Sund

7 tegn på, at du er for syg til at træne

Mathilde Brandborg

Af Mathilde Brandborg Skrevet den april 4, 2018

Det er fedt at være inde i en god træningsperiode, hvor du virkelig får noget ud af dit fitnessabonnement. Selvværdet er i top. Det samme gælder din energi – altså lige indtil, at du en morgen begynder at føle dig lidt slatten. Er det mon en incoming influenza, der er på vej? “Det skal nok trænes væk” tænker du for dig selv. Men vent nu lige lidt, din stædighed gavner ikke altid dit helbred. Du kan sagtens være for syg til at træne.

Hvis du føler dig sløj, er du højst sandsynlig også for syg til at træne. Det skal du tage alvorligt. Her kommer syv tegn på, at du bør blive væk fra fitteren.

Husk forresten lige, at du deler lokaler, redskaber og maskiner med en masse andre mennesker i dit fitnesscenter. Det er ikke sundt for hverken dit nedadgående immunforsvar eller for de andre medlemmer, hvis du tager af sted, når du er syg.

Du føler dig svimmel

Vores hjerte er en fantastisk maskine, der formår at pumpe blodet rundt i hele kroppen. Hvis du er syg, kan denne funktion være hæmmet en smule, hvilket gør, at du har lettere ved at besvime. Føler du dig svimmel, skal du lytte til din krop og undgå at få pulsen op, da det kan lede til, at du besvimer – og det har kroppen ikke godt af!

Du er varm og sveder allerede

Dette er typiske tegn på, at du har feber. Når din krop har feber, betyder det, at den er ved at bekæmpe en infektion. Dette er en forholdsvis hård proces for din krop. Hvis du træner, når du har feber, sætter du faktisk kroppen på dobbeltarbejde, hvilket er alt for hårdt for den.

Du har kvalme eller kaster op

Det kan godt være, at du synes, at en gåtur i den friske luft føles godt for din kvalme. Det samme gælder altså bare ikke en tur til spinning. Faktisk vil det have den modsatte effekt på dig. Den der morgenmad du fik tvunget ned, kan altså ende som en déjà-menu. Det er måske ikke heeelt ideelt for dig eller resten af holdet.

Du ser bleg og træt ud, når du kigger dig i spejlet

Ja, altså, vi kan jo allesammen se lidt blege ud om morgnen, når vi drømmer os væk til en brunch på stranden i Thailand. Men der er forskel på, om du er bleg af træthed eller af sygdom. Hvis du, oveni at føle dig bleg, føler dig udmattet, så lyt lige til din krop – giv den en pause.

Din mund føles udsædvanlig tør

Når din krop bekæmper en infektion, vil du opleve at blive dehydreret. Et tydeligt tegn på det er, at din mund er helt tør. Det er faktisk lidt ligesom, når du har været nede og træne. Der oplever du også at have brug for væske, fordi kroppen arbejder og sveder. Hvis din mund føles tør fordi du er sløj, så skal du blive hjemme og drikke en masse. (Og det skal helst ikke være gin tonics, men vand.)

Du kan ikke helt sætte en finger på det, men du føler dig for syg til at træne

Med mindre du, ligesom jeg, er exceptionelt god til at lave undskyldninger for IKKE at træne, så bør du lytte til din krop. Den prøver højst sandsynligt at fortælle dig, at du skal tage en pause og fokusere på at få det godt.

Du føler, at der er en forkølelse på vej

Motion styrker immunforsvaret, true that! Dette er dog gældende på en mere langsigtet måde. Hvis du fornemmer, at en forkølelse er ved at indtræffe, så er det en dårlig idé at bevæge dig ind i fitnesscenteret. Det kommer nemlig ikke til at gavne dit immunforsvar. …Og tænk lige over, hvor mange bakterier der hygger sig i dit fitnesscenter – dem har du ikke brug for lige nu.

Kilde: cosmopolitan