Er det farligt at løbe om vinteren?

Sund

De bedste tips til at løbe om vinteren

Emilia Jacobsen

Af Emilia Jacobsen Skrevet den januar 16, 2018

Det kan både være utrolig farligt og utrolig koldt at løbe om vinteren. Derfor er der lidt flere ting at huske på, end når du løber om sommeren i sol og varme. Måske gider du ikke rigtig ud at løbe om vinteren – men hold dig endelig ikke tilbage. Tjek disse råd ud, og tag dem til dig, så det ikke ender galt.

De allerbedste tips

De bedste tips kommer oftest fra en, der ved, hvad personen taler om, ikke? Og det gør fysioterapeut Jacob Nordholdt fra FysioDanmark nemlig. Han har helt styr på, hvad du skal tænke på, når du skal ud at løbe om vinteren. Han er faktisk af den overbevisning, at løb i vintervejret er både godt for sindet og fysikken.

Du kender sikkert den kolde luft…

…du ved den, du indånder, og så kan du næsten ikke få vejret, fordi det føles så koldt helt ned i halsen. Hvis det holder dig tilbage fra at løbe om vinteren, gælder det bare om at sætte farten en smule ned og have fokus på åndedrættet. Jacob Nordholdt fortæller nemlig, at det gælder om at vænne lungerne til den kolde luft. Men hold øje med termometret, for hvis det siger minus 10 grader eller mindre, så er det nok bedst at blive indedøre. Men øhm, det sker vist sjældent i Danmark.

Opvarmning er essentiel

Du varmer måske ikke rigtig op inden en løbetur? Det gør jeg i hvert fald ikke. Men det er åbenbart rimelig vigtigt at gøre om vinteren. Dine muskler og lunger har brug for at blive varmet op, inden de skal ud i kulden og ud på den hårde jord og vej.

Lav også et par nakkeøvelser, inden du går ud ad døren. På den måde nedsætter du risikoen for hold i nakken, hvis du kommer til at lave hurtige bevægelser, fordi vejen er glat. ‘Tril’ hovedet forsigtigt i halvcirkler, så nakken bliver godt varm. Og jog lidt på stedet indenfor, så musklerne bliver godt varme.

Har du mon de helt rigtige sko på?

Går du meget op i dit løb og savner derfor løbeturene om vinteren? Så kan det være en rigtig god idé at investere i flere par løbesko. Du har sikkert dine helt almindelige løbesko, du bruger, hver gang du er ude at løbe. Men faktisk har du nok behov for et ekstra par, der kun tilhører vinterløbeturene.

Om vinteren er der jo ofte smattet og glat på grund af frosten, og “det øger risikoen for vridskader”, fortæller Jacob. Derfor findes der netop sko, der er egnet meget bedre til frostvejret. Disse sko har simpelthen et bedre greb – der findes både sko til is og sko til den mere smattede overflade. Jacob påpeger, at “udgangspunktet er, at skoen typisk skal sidde tættere og eventuelt have en mindre bund for at opnå bedre kontakt med underlaget.”.

Du skal lyse i mørke

Ja, som Medina bedst kan sige det (eller synge det): “Jeg lyser i mørke”. Det skal du også synge, for du skal nemlig lyse i mørke. Vinter er lig med mørke, og lige så vel som du har cykellygter på, når du cykler i mørke, skal du have lys på, når du løber i mørke.

Det er selvfølgelig, så andre trafikanter kan se dig ligesom på cyklen. Men det er faktisk også for din helt egen skyld. Der er ofte så mørkt, at du ikke kan se forhøjninger, grene, skævheder på vejen og så videre, og derfor er lysene netop utrolig vigtige. Og husk også reflekser eller tøj med reflekser på.

Tjek for eksempel denne kombinerede refleks og lygte ud fra Sportmaster til 100 kroner.

Mere om