Må man træne to gange om dagen?

Sund

Bør man virkelig træne to gange om dagen?

Anja Bruneskjold

Af Anja Bruneskjold Skrevet den september 17, 2018

Der kan være forskellige grunde til, at vi træner. Nogle gør det udelukkende for sundheden, og andre vil måske gerne i form og samtidig ændre lidt på kroppens udseende. Hvis du hører til den sidste gruppe, kan det måske være, du gerne vil se liiiidt flere resultater. Måske vil det være smart at træne to gange om dagen..?

Det lyder måske en lille smule overkill at træne to gange om dagen. Det behøver det faktisk slet ikke at være. Så længe du bare søger for ikke at belaste din krop så meget, at du får skader.
Det er ikke, fordi du nødvendigvis behøver at sætte dobbelt så meget tid af til at træne. Egentlig kan du bare dele din almindelige træning op i to dele. Så hvis du plejer at træne to timer om aftenen, så kan du i stedet prøve at træne én time og morgenen og én time om aftenen. På den måde bruger du lige så lang tid, som du plejer. Men pointen ved at dele træningen op er, at du ikke kører dig selv og din krop træt på samme måde. Du kan altså yde mere OG være mere fokuseret, hvis du træner i mindre tid ad gangen.

Læs også: 5 sexstillinger, der er helt perfekte, hvis du er træt

Dine muskler skal slappe af

Du er sikkert med på, at dine muskler bliver stressede og pressede, når du træner. Og det resulterer altså i, at både du og dine muskler bliver trætte og kan yde mindre, end hvis træningen lige er gået i gang. SÅ! Hvis du giver din krop og dine muskler tid til at slappe af, vil du faktisk opleve, at du er meget mere frisk og pludselig kan yde mere end normalt. Det kan også være en god idé at spise nogle snacks inden træningen, så du er sikker på, at dit energiniveau er helt perfekt.

Lyt til din krop

Det er virkelig vigtigt, at du husker at passe på dig selv og lytte til din krop. Selvom der er flere fordele ved at træne to gange om dagen, fordi du kan yde dit bedste OG pludselig har mere tid til vennerne, så er der også en bagside. Det er desværre ret almindeligt, at man kommer til at overtræne. Og det er usmart. Det kan nemlig give dig alvorlige skader. Og ofte får du faktisk ikke rigtig det ud af træningen, som du i virkeligheden ønsker.

For at passe på, du ikke kommer til at overtræne, kan du sørge for, at du undgår at træne de samme muskelgrupper hver eneste gang. På den måde er du sikker på, at musklerne når at restituere.

Læs også: 7 ting, du skal vide om din numse-workout ifølge trænerne

Kilde: Men’sHealth