Gode styrketræningtips

Sund

De 4 bedste styrketræningtips for nybegyndere

Emilia Jacobsen

Af Emilia Jacobsen Skrevet den marts 12, 2018

Har du altid været en cardiopige? Men nu er det tid til at starte på det der styrketræning, alle snakker om? Så er det vigtigt, at du kommer rigtigt i gang, og det hjælper vi dig med her. Sørg for at tage nedenstående styrketræningtips til dig, så skal du nok komme igennem dine første styrketræninger.

LÆS OGSÅ: Styrketræning eller cardio: Sådan skruer du din træning sammen

1 Lav din research, før du går i gang

Først og fremmest er det ret vigtigt, at du får styr på, hvad og hvilke dele af kroppen du egentlig gerne vil træne og hertil, hvilke øvelser du så skal gøre brug af. Alt dette finder du kun ud af ved at lave en del research. Her er google selvfølgelig din ven. Det er både vigtigt, at du finder ud af, hvilke øvelser du synes passer til dig og ser sjove ud, og at du forstår øvelserne rigtigt. Det er essentielt, at du kender den rette teknik til de forskellige øvelser, så du undgår skader og får styrket kroppens muskler helt korrekt.

Brug som sagt google, men brug også de ansatte nede i dit fitnesscenter. De er der for at hjælpe dig, og de er faktisk den allerbedste researchmetode, når du skal lære øvelserne ordentligt at kende. Med en god omgang research kommer du ordentligt i gang og mindsker risikoen for at lave diverse begynderfejl.

Du kan få inspiration til en masse gode styrkeøvelser her, her, her og her.

2 Start med de lette vægte

Som nybegynder gælder det om ikke at overanstrenge sig. Det er rigtig vigtigt, for på den måde kan du undgå at blive demotiveret og undgå at få skader. Hvis du med det samme bevæger dig ud i alt for tunge vægte, kan det være, at du ikke kan finde ud af øvelserne eller kommer til at lave øvelserne forkert. Og netop det vil være med til at demotivere dig og øge risikoen for skader. Det kan vi jo ikke have, når du nu lige er startet.

Så selvom det måske virker latterligt i situationen, så start med at bruge de helt lette vægte. Måske du endda skal starte helt uden vægte? Føl dig frem – så længe du fokuserer på øvelsens teknik, så er du på rette spor.

3 Træn sammen med nogle

Det er en rigtig god idé at have nogle ved din side, når du begynder på styrketræning. For det første kan det gøre rigtig meget ved motivationen, når du skal mødes med din veninde eller kæreste for at træne. For det andet kan den anden person hjælpe dig med at lave øvelserne korrekt. Omvendt er det også ret smart for dig at se på, hvordan den anden person laver øvelserne. Så kan du lure teknikkerne ordenligt af og på den måde blive bedre og bedre.

4 Sammenlign ikke dig selv med andre

Hvis der er noget, du IKKE skal gøre, er det at sammenligne dig selv med andre. Du har ingen idé om, hvor længe de andre nede i fitten eller dem, du følger på Insta, har trænet. Sveder de andre mere, end du gør? Taler alle om en eller anden ømhed bagefter, som du ikke har? No worries – det er nemlig sådan, at vi alle reagerer forskelligt, og derfor er der ikke nogen, der er ens.

Du burde læse: Derfor sveder nogle mere end andre og Er du ikke øm efter træning? Her er grunden.

Der er kun én, du kan sammenligne dig med, og det er dig selv. Se på din egen udvikling i stedet – det er den, der tæller.

 

Kilde: Huffingtonpost