Hvordan slipper jeg af med følelsesmæssig spisning?

Sund

De bedste tips til dig, der kæmper med følelsesmæssig spisning

Emilia Jacobsen

Af Emilia Jacobsen Skrevet den september 28, 2018

Følelsesmæssig spisning, trøstespisning, spise på dine følelser – kært barn har mange navne, og mange af os kan faktisk kende os selv i det. Det kan være utrolig svært at komme ud af, og nogle gange skal man virkelig kæmpe. Prøv at følge disse tips, og se, om du kan slippe af med kampen.

Læs også: Sådan vænner du dig af med lysten til sødt efter et måltid

Der er ikke kun EN ting, du kan prøve at gøre

Det kræver altså noget af en indsats, hvis du virkelig gerne vil ud af rutinen med følelsesmæssig spisning. Det er en beslutning, du virkelig skal stå ved og kæmpe for. Ja, og når først du så har besluttet dig, går du bare all in. Følg et eller flere af de nedenstående tips.

Skriv ned

Da du var lille, skrev du måske dagbog, og hvorfor gjorde du egentlig det? At skrive dagbog kan hjælpe rigtig mange med at sætte ord på de følelser, der er svære at forholde sig til. Derfor kan du prøve at skrive dine tanker og følelser ned. Det kan være, du har brug for at skrive noget ned hver dag. Måske har du mere brug for at skrive ned i situationen, hvor det står slemt til. Du kan jo prøve at snuppe notesbogen i stedet for maden. Brug den tid, du ville have brugt på at spise, på at skrive dine ‘nu og her’-tanker ned.

Det gode ved at skrive dine tanker og følelser ned er, at du måske langsomt kan se et mønster i din følelsesmæssige spisning. Du kender muligvis allerede mønstret, men det her giver et meget større indblik i det og giver dig mulighed for at grave dybere. Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve.

Motioner

Ja, det lyder måske ikke som det fedeste alternativ, men det er virkelig noget, der kan virke. Motion er og bliver godt for sjæl og krop. De stoffer, der udløses, når du dyrker motion, kan hjælpe med at komme over følelsesmæssig spisning. Prøv at få motion ind i din daglige rutine. Du behøver ikke tage i fitten og dyrke hård styrketræning, hvis du ikke er til det. Du kan for eksempel i stedet implementerer en lille daglig gåtur. For at gøre det lettere kan du hive fat i din veninde og gå med hende en times tid om dagen. Det KAN altså gøre underværker.

Ring til en veninde

Veninder er rigtig meget værd, og de kan bruges til ALT. Derfor kan det være nødvendigt at finde dig en allieret. En, der ved, hvad du gennemgår. Vær helt ærlig over for hende, og fortæl hende, hvor stort et problem det er for dig. Hun vil til hver en tid hjælpe dig.

Det, du så kan gøre, er at ringe til din veninde, så snart den følelsesmæssige spisning trænger på. Hun skal ligesom fungere som en erstatning. Det lyder måske meget mærkeligt, men I har vel altid noget at snakke om, ikke? Snak med hende om, hvordan du har det lige nu og her i situationen. Eller snak med hende om noget helt andet, så du får tankerne væk.

Mediter

Meditation er ikke noget for alle. Jeg kan for eksempel slet ikke koncentrere mig og kommer faktisk ofte til at grine, hvis jeg skal prøve at meditere. Men for nogle virker det helt vildt godt, og måske er du en af dem? Du vil nærmest komme i en trance, hvor du kommer helt i kontakt med dine indre følelser. Du vil blive afslappet og tænke på alt og ingenting. Prøv, om det kan hjælpe dig.

Du kan jo også prøve at dyrke yoga?

Kilde: Popsugar