Derfor bliver du forpustet af at gå på trapper, SELVOM du er i god form

Find ud, hvorfor man bliver forpustet af at gå på trapper.

author
Annemarie Friis Persson

Bor du på femte? Og har du ingen elevator? Så føler jeg virkelig med dig! Selvom du måske går på trapper hver dag, vænner du dig aldrig rigtig til det, gør du vel? Det begynder efterhånden at blive lidt pinligt … Men det er det altså ikke. Jeg tror, at det er de færreste, der ikke hiver efter vejret, når de lige har besteget sådan et helvede. Men hvorfor bliver man så forpustet af at gå på trapper?

Læs også: 12 tanker, du altid får, når du står i en elevator

Don’t blame it on the …

Du kan sagtens være i god form, selvom du bliver forpustet af at gå på trapper. Det er altså ikke nødvendigvis din kondition, der er skyld i din vejrtrækning eller mangel på samme. Når vi går på trapper, trækker vi ubevidst vejret mindre. Du har sikkert prøvet at glemme at trække vejret, når du har koncentreret dig om at træne eller noget andet hårdt. Samtidig har vores muskler brug for ekstra meget ilt, når vi går på trapper. Det er det lave iltindhold i vores blod, der får os til at trække vejret hurtigere. Det er ens for alle. Hvilket trappetrin, man bliver forpustet på, er dog individuelt.

Du behøver altså ikke længere at skjule, at du bliver forpustet af at gå på trapper. Du kan være helt sikker på, at vidnerne til din lille kamp har det på samme måde som dig.

Op på stairmasteren

Hvis du stadig synes, at det er pinligt, at et par små trin kan ødelægge dig fuldstændig, findes der heldigvis flere måder, hvorpå du kan få pusten igen. Du kan blandt andet gå oftere på trapper. Jeg ved godt, at det lyder kedeligt. Men det hjælper altså! Det siger sig selv, jo oftere du går på trapper, jo mere vænner din krop sig til det, og jo mindre forpustet bliver du. Hvis du af uransagelige årsager ikke møder nogle trapper i din hverdag, kan du altid tage en tur på stairmasteren i fitten. Du bliver ikke bare bedre til at gå på trapper, du får også en vild booty ud af det. Win win! Du kan også intervalløbe – det forbedrer dit iltoptag i kroppen. Bare vent, lige pludselig er du en ægte stairmaster.

Hvis trapper aldrig bliver din ting, skal du selvfølgelig bare fortsætte med at tage de rullende af slagsen eller elevatoren. Det gør jeg!

Læs også: VIDEO: Træn hele kroppen på en trappe