Derfor skal du huske træning under menstruation

Sund

Derfor burde du træne, når du har menstruation

Sponseret

Rebeca Pons

Af Rebeca Pons Skrevet den juli 12, 2018

Du har ondt i underlivet, du føler dig oppustet, og du har allermest lyst til at sluge en hel plade chokolade, mens du ligger på sofaen i dit nattøj. Det sidste, du tænker på, er træning, når du har mens. Men faktisk er det en fejl. Du burde nemlig tænke meget mere på træning under menstruation.

Der er især to fordele ved at træne under menstruation

Hvis du virkelig ikke har lyst til at træne, skal du selvfølgelig mærke efter, hvad din krop fortæller dig. Men det er vigtigt, at du ikke kvitter træningen, bare fordi du tror, at det er det bedste at gøre, fordi du har din menstruation. Det er nemlig rigtig godt for dig, hvis du hopper i træningstøjet.

Det virker til, at mange af os har bildt os selv ind, at der er en masse ting, vi ikke kan klare eller gøre, bare fordi vi har menstruation. Men der kan du altså godt tro om igen, for selvom du har din menstruation, er du stadig lige så sej, som du plejer at være.

LÆS OGSÅ: 6 ting, vi alle ville ønske, at vi havde vidst, da vi fik vores første menstruation 

Træning HJÆLPER nemlig på smerterne

Du behøver ikke smutte ned i fitnesscentret, hvis du ikke har lyst til det, men bare det, at du hopper i træningstøjet derhjemme, er en start. Der er en masse øvelser, du kan lave derhjemme, hvis du hellere vil det. For når du bevæger dig, går det ind og løsner op i de ømme områder og dine menstruationssmerter.

Men det er selvfølgelig vigtigt, at du lytter til din krop og tilpasser træningen efter din krops signaler. Der findes jo for eksempel mange former for træning, og måske er det rarere for dig, hvis du fokuserer på styrketræning de dage, hvor du har menstruation? Mange trives nemlig mere med styrketræning end konditionstræning, når de har mens.

LÆS OGSÅ: 4 måder, du kan få det bedre og behageligere på, når du du har menstruation

Træning giver dig mere energi

Når du har menstruation, daler dit energiniveau. Det er, fordi din krop bruger en hel masse energi på alt det, der sker i kroppen, når du har menstruation. Overvej lige, hvordan alle hormonerne flyver rundt i kroppen på dig. Det er klart, at du føler dig lidt flad.

Men selvom træningen godt kan føles hårdere, end det normalt gør, så giver motionen dig altså mere energi.

Træning og menstruation

Og så skal du lige huske, at du altså sagtens kan træne, mens du bruger menstruationsbind. Det behøver ikke at være ubehageligt, så længe du vælger det rigtige bind for dig, som passer til din størrelse trusse og din type blødning. Når du vælger bindet efter nedenstående Always My Fit-guide, vil bindet føles behageligt, OG du skal ikke være nervøs for at bløde igennem til træning. Woop woop! 

Har du lyst til at hjælpe os? Brug 3 minutter, og vær med i konkurrencen om en brunch for 2

Artiklen er sponseret af Always