Derfor skal du dyrke intervalløb i fitness

Intervalløb er supergodt og meget anbefalelsesværdigt

author
Emilia Jacobsen

Har du mon nogensinde prøvet intervalløb? Så er det ved at være på tide. Nu skal det nemlig handle om intervalløb. Der er en del fordele ved det, og det er derfor i den grad anbefalelsesværdigt.

[banner]

 

 

Hvad?

Intervalløb på løbebåndet i fitten. Du sætter hastigheden på løbebåndet meget højt op. Meget højt er relativt, I know, men prøv at tænke på, hvor meget den plejer at stå på, når du skal løbe normalt på båndet. Det er en smart måde at sætte det i kontrast på. Jeg vil anbefale en hastighed, der ligger mellem 12-15. Men det er meget individuelt, så tænk på, at det skal være så hårdt og gå så hurtigt, at du ikke kan føre en samtale. Og du kan jo altid øge hastigheden i løbet af træningen.

Du løber så på den her ulidelige hastighed i 30 sekunder. Herefter hopper du ud på kanten af løbebåndet. Det vil sige, du spreder benene – som man siger… En, to, tre hop! Og så står du i en position, hvor dit venstre ben er på venstre kant af løbebåndet og dit højre ben på højre kant. Her står du og hviler i 30 sekunder. Husk at få vejrtrækningen ordentlig med. Dybe indåndinger, og pust så ud. Og gør også plads til, at du kan tage en tår vand i ‘pausen’. Gentag disse to trin i 10-20 minutter.

Hvorfor?

Spørgsmålet er faktisk mere: Hvorfor ikke? Der findes uendelige fordele, men nogle af de allerbedste grunde, til at du skal løbe interval, er:

  • Du forbrænder virkelig mange kalorier på virkelig kort tid.
  • Du øger ikke kun forbrændingen, mens du løber, men også i tiden efter.
  • Du forbedrer din kondition.
  • Det er hurtigt overstået.

Er du vild med hurtige træninger? Så læs også: Den mest effektive træningsmetode på bare 4 minutter. Prøv den