Derfor skal du også komme bananskrællen i din smoothie

Foto/ Shutterstock

author
Rebeca Pons

Hvis du er fan af  lækre og sunde smoothies til morgenmad, har du sikkert et fast lager af bananer liggende i frugtskålen. Frugten passer nemlig perfekt til en smoothie. Men det viser sig, at du måske benytter dig af bananen helt forkert, når du laver smoothies. Kunne du for eksempel finde på at spise bananskræl? Altså i din smoothie? Nej? Men det burde du altså. Der er faktisk hele FIRE grunde til, at det er godt for dig.

1. Du bliver i bedre humør

Hvordan fungerer det lige, tænker du måske. Det skal vi fortælle dig. Nogle forskere mener, at depression skyldes mangel på stoffet serotonin i hjernen. Bananskræl er fuld af serotonin, så hvis forskerne har ret, er du på den sikre side ved at spise bananskræl. Vi kan godt lide tanken om, at du kan gøre noget helt naturlig for at forebygge en depression. Hvis du har mistanke om, at du kunne være depressiv, vil vi dog anbefale dig at tage fat i din læge i stedet for at lave en bananskrælssmoothie.

2. Skrællen er fuld af antioxidanter

Bananskrællen er fuld af antioxidanter som polyfenoler og carotenoider, der anses som værende planternes sygdomsbekæmpende stoffer. Antioxidanterne fungerer som små mirakler, der skulle have kræfthæmmende virkninger, som for eksempel at kunne reducere spredningen af kræftceller.

3. Fuld af fibre

Bananskrællen er fuld af fibre, hvilket er godt for fordøjelsen. Din fordøjelse er utrolig vigtig for din sundhed. Derudover er bananskræl perfekt til din morgenmad, da den vil give dig den mættende følelse, du har brug for for at komme igennem dagen. Al den fiber hjælper også med at sænke dit kolesteroltal.

4. Godt for dine øjne

Skrællen er ikke kun god for mavsen, men også for dine øjne. Skrællen er nemlig fuld af A-vitamin og lutein. Lutein er et af de vigtigste næringsstoffer for vores øjne. Stoffet lagres i øjets væv og i makula, som er den del af nethinden, der sørger for vores centralsyn. Jo ældre du bliver, jo svagere bliver dit centralsyn, og derfor kan du ikke få nok af bananskræl.

Hvis du benytter dig af tricket, skal du huske, at bananen skal være økologisk!

Kilde: WomensHealth, plantemad, PubMed, Helsenyt