Det skal du spise og drikke, når du har menstruationssmerter

author
Emilia Jacobsen

Det er ikke, fordi vi kvinder bliver den bedste udgave af os selv, når vi har menstruation – tværtimod kan vi blive rimelig hysteriske. Men vi kan jo egentlig ikke gøre for det, for det er altså ikke sjovt at ligge i fosterstilling med smerter. Der er heldigvis forskellige ting, vi kan gøre for at lindre smerterne, men er der virkelig også bestemte madvarer, vi kan spise for at mindske menstruationssmerter?

[banner]

Ananas

Den eksotiske frugt er åbenbart godt for meget, for den hjælper dig også til at dufte bedre dernede … Men frugten er altså også god til at få musklerne til at slappe af, fordi den indeholder enzymet bromelin. Afslappende muskler er lige nøjagtig, hvad du har brug for, når du har menstruationssmerter. Og derfor kan du altså godt mindske menstruationssmerter, når du spiser ananas.

Virkelig heldigt, at ananas smager så lækkert! Den skal helst være helt frisk, men det er jo også dem, der smager bedst, så det er perfekt. Haps.

Vand

Ja, så er vi der igen. Vi ved det jo egentlig alle sammen godt, at vand hjælper sådan cirka mod alt. Og det er altså også virkelig effektivt mod menstruationssmerter, fordi du bliver hydreret, hvilket betyder, at din krop er i væskebalance.

Drik det gerne varmt. Det lyder måske ikke så lækkert, men prøv eventuelt med et glas kogt vand med citron om morgenen. Det kan være med til at lindre, og så renser det også kroppen for affaldsstoffer.

Broccoli

Er det ikke noget med, at vi siden, vi var børn, har fået at vide, at broccoli er den sundeste grøntsag ever? Den skiller vandene, og det er altså ikke alle, der kan få den ned. Men i den her sammenhæng er det en god idé at prøve. Alle de vitaminer, broccoli indeholder, hjælper med at regulere dine østrogenniveauer, som faktisk er ansvarlige for dine humørsvingninger, og samtidig hjælper det med at lindre brystspændinger.

Grøn te

Du skal prøve at holde dig fra kaffen og i stedet springe på den grønne te. Menstruationssmerter og koffein er ikke en god kombi, og grøn te indeholder oftest mindre koffein end kaffe. Grøn te er nærmest et mirakelmiddel, der lindrer dine kramper og fremmer blodgennemstrømningen i din krop.

Grøn te indeholder desuden alverdens antioxidanter, og teen vil også hjælpe med at holde dig hydreret.

Selleri

Frugter og grøntsager, der indeholder meget vand, er geniale for at mindske menstruationssmerter. Derfor er selleri perfekt. Det er en god snack til de snackhungrende, fordi den næsten ingen kalorier indeholder. Samtidig er den med til at skabe din gode væskebalance, som er altafgørende.

Kilde: hellogiggles.com