eksamensangst

Sund

Eksamensangst: Sådan kan du hjælpe dig selv

Mathilde Brandborg

Af Mathilde Brandborg Skrevet den juni 21, 2018

Eksamen er og bliver angstprovokerende. Vi bliver skubbet helt ud på det allerdybeste vand. Og selvom vi kan forberede os meget, så er det alligevel aldrig til at vide, om det er tilstrækkeligt. Uanset hvor velforberedt du er, kan du blive skidehamrende nervøs – så hvis nogle nogensinde har fortalt dig, at den velforberedte studerende ikke er nervøs, så send dem en mental fuckfinger, for det passer sgu ikke. Hvis du har eksamensangst, kan tilstanden være invaliderende for din præstation – og det har intet at gøre med, om du er forberedt eller ej.

Eksamensangst eller sund nervøsitet?

Det er helt normalt at være nervøs inden en eksamen. Faktisk er det en god ting. Det skærper nemlig dine sanser og øger din præstationsevne. Det er aldrig rart at være nervøs, men det er heldigvis helt ufarligt, medmindre der er tale om en decideret angst.

Eksamensangst er en tilstand, der er lidt mere alvorlig. Den kan nemlig være så altoverskyggende, at eksamen ikke kan gennemføres. Personer, der lider af eksamensangst, har ofte i forvejen høje forventninger til egen præstation. Det kan også være, at de har dårlige erfaringer fra tidligere situationer, hvor de har følt sig udstillet eller bedømt. Andre lider af en decideret psykisk lidelse, hvilket gør dem angste i eksamenssituationer. Det er typisk personer med panikangst, depression, socialfobi eller stress.

Hvordan føles eksamensangst?

Angst er som udgangspunkt kroppens måde at forberede sig på potentiel fare på. Selvom angst er grundlæggende for mennesket, så kan det sagtens tage overhånd. I eksamenssituationer er angsten meget ubelejelig, da den spænder ben for præstationen. Det, du oplever, er nemlig irrationelt. Der er ingen fare, men det føles sådan.

Der er både fysiske og psykiske symptomer, der viser sig ved eksamensangst. Ofte vil det være følelser som selvbebrejdelse, hukommelsesbesvær, dårlig samvittighed, tankemylder, irritabilitet, magtesløshed og tristhed. De fysiske symptomer vil vise sig i form af søvnbesvær, hyperventilation, hovedpine, svimmelhed, kvalme og så videre. 

Hvordan pakker du angsten væk?

Det er vigtigt at være på vagt overfor angst, uanset i hvilke situationer den opstår. Hvis man ikke får sin angst behandlet, vil den gradvist blive forværret. I nogle tilfælde er det selvfølgelig vigtigt at kunne skubbe sig selv ud i det ukendte, men det er vigtigt at kende sig selv og sine grænser. Ubehandlet angst kan føre til andre psykiske lidelse, der kan ende med at blive invaliderende for dit liv.

Det bedste råd imod eksamensangst er, at du IKKE skal ignorere den. Brug i stedet lidt tid på at undersøge den. I dagene inden eksamen kan du:

  • Forsøge at finde ud af, hvad det er, du er angst for. Er du bange for at dumpe eller for at glemme det, du skal sige?
  • Åbne op. Fortæl eventuelt din lærer, at du lider af angst. Det kan tage en del af presset af, for hvis din lærer ved det, skal du ikke bruge så meget krudt på at forsøge at gemme det helt væk.
  • Passe godt på dig selv. Sørg for at forkæle dig selv i dagene inden eksamen. Find stabilitet, og giv dig selv plads til at slappe af.
  • Strukturere dit arbejde og dine opgaver. Lav eventuelt en plan for, hvornår du skal nå hvad inden din eksamen. Så opstår der ikke så mange uforudsete overraskelser.

Og når du så står foran lokalet, og der er 10 minutter til, det er din tur:

  • Tag 10 dybe vejrtrækninger med begge ben på jorden.
  • Mind dig selv om, at du har gjort det bedste, du kunne, med de ressourcer, du har haft.
  • Giv den selvdestruktive djævel, der sidder på din skulder en lammer og et smølfespark.
  • Ret din ryg op, og løft hagen let – det giver autoritet.
  • Tænk på en person, du beundrer, eller som du synes, har en god grounding, og lad, som om du er ham eller hende.

Kilde: netdoktor og videnskab