Én overraskende myte om søvn, du ALDRIG skal tro på

Foto/ Shutterstock

author
Liv Raahauge Frederiksen

Du ved måske allerede, at man bør have mellem syv og ni timers søvn. Får du mindre end det, er det simpelthen for lidt og har en del negative konsekvenser for din krop. Men betyder det så noget, hvordan og hvornår man får de syv til ni timer? Det afklarer lektor Birgitte Rahbek Kornum i sin bog: “Forstå din søvn – Hvad videnskaben siger om god søvn, og hvordan du opnår det!”. Det skriver Videnskab.dk.

Læs også: Fald i søvn på UNDER 1 minut med dette trick

Myten: Den bedste søvn er sammenhængende

Det kan ofte være svært at få sine syv til ni timers søvn … En ekstra øl med vennerne kan få dig til at tænke, at du jo sagtens kan udskyde din søvn. Men en nat uden søvn forringer faktisk din hjernes funktion. Og jo mindre søvn du får, jo ringere bliver din koncentration og reaktion.
Så fik vi vist det på plads. MEN! Hvordan og hvornår skal man så egentlig have de syv til ni timer ?

De fleste har en forestilling om, at den bedste søvn er sammenhængende. Men hvornår har du sidst oplevet at lægge dig til at sove og så først vågne syv til ni timer efter? For de fleste sker det MEGET sjældent. Men bliver din søvn virkelig dårligere, hvis du vågner mange gange? Svaret fra Birgitte Kornum er et klart NEJ. I stedet handler det om dit samlede søvnregnskab. Altså, hvor mange timers søvn du får over et døgn, og om du overhovedet får nok søvn. Hvordan du så vælger at fordele denne søvn, og hvornår på dagen er faktisk ret ligegyldigt – så længe du bare får syv til ni timer.

Hvis du dog tager en hurtig powernap, en ‘morfar’ eller bare en god, gammeldags middagslur (kært barn har mange navne), så er det bedst, hvis du enten kun sover i 10 minutter eller MERE end 90 minutter. Det skyldes, at kroppen efter de første 20 til 30 minutter bevæger sig over i den dybe søvn. Ved en lur på 10 minutter når du derfor ikke ind i den dybe søvn, men får effekten af en hurtig “opkvikker”. Ved en lur på 90 minutter når du at komme hele søvnmønsteret igennem og komme ud af den dybe søvn. Dermed undgår du stadig at være træt, når du vågner.

Læs også: Hvad sker der egentlig, når du får en søvnorgasme?