6 nemme ting, du kan gøre for at få flere skridt ind i din hverdag

Foto/ Shutterstock

author
Sara Elisabeth Nedergaard

Der findes disse 20 sunde vaner, du burde have, inden du fylder 25. En af de vaner er, at du helst skal bevæge dig mindst 30 minutter om dagen. Og det svarer altså til 10.000 skridt om dagen. Det kan være, at du går med skridttæller, eller tjekker på din telefon, om du går nok skridt. Og det er sikkert RET tit, at du ender med ikke at nå de gyldne 10.000 skridt. Så hvordan kan du få flere skridt ind i din hverdag? Det har Reader’s Digest undersøgt.

Læs også: Et varmt bad svarer til en gåtur på en halv time

1. Snak mere

Vi er nok RET mange, der lægger os godt til rette i sofaen, når der skal snakkes i telefon med veninderne. Men du kan faktisk få mange flere skridt ind i din hverdag, hvis du går rundt, når du taler i telefon.

2. Gør det mere besværligt

Hvis du tager bussen om morgenen, kan du få flere skridt ind i hverdagen ved at stå af bussen et stop tidligere, end du egentlig skal. Det “tvinger” dig til at gå lidt længere, end du normalt ville. Hvis du cykler, kan du parkere din cykel lidt længere væk, end du plejer.

3. Stå op

Hvis du studerer, eller har et arbejde, hvor du sidder meget ned, kan du prøve at stå mere op. Du kan stå oprejst med din computer ved et hæve/sænkebord, og du kan faktisk også spørge din studiegruppe eller dine kollegaer, om I ikke skal holde jeres møder, mens I står op, eller går lidt rundt.

4. Tag trapperne

Vi VED godt, at det er lidt Captain Obvious. Men du får bare SÅ mange flere skridt ind i hverdagen, når du tager trapperne. Og hvis du bliver forpustet, er du altså ikke alene. Du kan nemlig SAGTENS blive forpustet af at gå på trapper, selvom du er i god form.

5. Grønne fingre

Du får faktisk mange flere skridt ind i din hverdag, hvis du går i haven og nusser om planter og blomster – og slår græs. Hvis du ikke har en have, vil din boligforening sikkert elske dig for at nusse lidt om jeres gårdhave. Der er måske også en byhave i din by, som du kan blive en del af.

6. Hold frokostpause

Der er rigtig mange af os, der har en tendens til at sidde foran computeren eller fjernsynet, når vi spiser. Prøv at holde en RIGTIG frokostpause, hvor du går væk fra skærmen. Du behøver ikke at gå ud at spise – det kan simpelthen være nok, hvis du skal bevæge dig hen i en kantine eller ned i brugsen efter mad.

Læs også: Så meget skal du bevæge dig, hvis du sidder ned hele dagen