sundeste grøntsager

Sund

Her er de 10 sundeste grøntsager

Mathilde Brandborg

Af Mathilde Brandborg Skrevet den februar 27, 2018

Det kan være svært at overskue helsebølgens seneste hurrakur. Efterhånden har vi været glutenallergikere, kålentusiaster, kokosolieelskende og kombuchadrikkende. Vitaminpiller er totalt last year, og det er bedst, hvis du kan bage et rugbrød af snegleslim og flintesten. Hvis du har tabt motivationen lidt og trænger til noget simpelt og sundt, så vil du nok tænde lidt på denne liste over de sundeste grøntsager.

De sundeste grøntsager er hverken svære at finde – eller for den sags skyld at dyrke selv.

Der sker utroligt mange gode ting, når du begynder at fylde dig med grøntsager. Her kommer en liste over de sundeste grøntsager samt, hvad der gør dem sunde og hvorfor.

Spinat

En god gammel klassiker! Skipper Skræk har haft ret hele tiden, så vi bør bare følge hans oldschool trend og spise lidt mere af hans livret. Spinat indeholder både A- og K-vitamin samt betakarotin, som i følge en undersøgelse, nedsætter risikoen for cancer.

Gulerødder

Din orange ven i nøden. Gulerødder er forholdsvis nemme at have med at gøre. Det er en fed idé, hvis du sørger for at købe nogle, som ikke kommer direkte fra et sprøjtegiftspa. På den måde kan du nemlig spise skrællen, og det er dér, det sker – altså, det er der vitaminerne sidder. Gulerødder er en bombe af A-vitamin, men har også C- og K-vitaminer. Betakarotin findes også i gulerødder, og det er faktisk derfor, at de har deres sexede orange farve.

Broccoli

Er det et træ? Nej, det er bare broccoli, der kommer dig til undsætning. Det kan godt være, at du ikke var tosset med det som barn, men nu er du jo heldigvis voksen og fornuftig. Broccoli indeholder calcium, der styrker knoglerne. Derudover indeholder det også et stof, der hedder “sulforaphane”, som nedsætter risikoen for cancer.

Hvidløg

Nogle har det anstrengt med dette lille løg, men det er faktisk frygtelig sundt! Ikke nok med at du kan skræmme vampyrer væk med dette (h)vidunder, så hjælper det med at regulere dit blodsukker og er rigtig godt for hjertet.

Rosenkål

Rosenkål er måske ikke din favorit, men den er blandt de sundeste grøntsager, der findes. Med superkræfter i form af antioxidanter beskyttes dine celler imod forandringer. Kalium er også på ingredienslisten, og det er blandt andet rigtig godt for din fordøjelse.

Grønkål

Det er ingen overraskelse, at grønkål er en vitaminbombe. Det har stjålet en del rampelys igennem de seneste år. 70 gram kål om dagen sikrer dig, at din A-, C- og K-vitamin barrer er opfyldt. Grønkål er desuden godt for at sænke blodtrykket. Hvis du ikke er super begejstret for at spise det, som det er, kan du blende det til juice eller hakke det fint, og bruge det i en salat.

Ærter

Når jeg siger ærter, så mener jeg ærter. Ja, altså dem du pillede ud af en bælg med dine fedtede, små børnehænder engang for længe siden. Almindelige grønne ærter er ikke bare en velsmagende snack, de er faktisk også vildt sunde. Ærter indeholder blandt andet en masse protein.

Bladbede

Velkommen til en ny lavkaloriegæst. Bladbede er rigtig sundt og hjælper blandt andet med at nedsætte de negative virkninger ved diabetes. Ud over det indeholder bladbede også magnesium, som blandt andet hjælper på en god søvn, en god fordøjelse og en god psyke.

Ingefær

Hvis du har kvalme, så skal du have ingefær! Det er naturens kvalmereducering. Det er ofte anbefalet til gravide, som lider af kvalme. Også dem, der bliver køresyge, har godt af lidt ingefær. Denne krogede gevækst virker desuden antiinflammatorisk – og så smager den jo fantastisk!

Asparges

Ikke nok med at din urin får en eksotisk lugt, når du har spist asparges, så indeholder asparges også en masse folinsyre. Folinsyre er rigtigt godt for dem, der forsøger at blive gravide. Derudover passer asparges godt på din lever og beskytter den imod at blive forgiftet.

Kilde: healthline.com