Hvornår på dagen får man flest cravings?

Sund

Hvornår på dagen har man flest cravings?

Anja Bruneskjold

Af Anja Bruneskjold Skrevet den juli 5, 2018

Det kan godt være vanskeligt at finde et mønster i, hvornår på dagen man egentlig har flest cravings. Men det kan faktisk være vildt svært at regne ud, HVORFOR man får disse cravings. Det korte svar er her, at det handler om udholdenhed og om at ændre vaner. Men naturligvis kun, hvis du altså vil slippe for disse cravings.

LÆS OGSÅ: Hun droppede sukker i en måned. Det skete der

Tre kritiske tidspunkter med flest cravings

Dine cravings kan faktisk komme i løbet af hele dagen. Men der er især tre tidspunkter på dagen, hvor dine cravings er størst.

Første omgang cravings

Det første tidspunkt med cravings kommer sent på formiddagen. Måske er det længe siden, du har spist morgenmad – og måske er der liiiidt for lang tid til, du skal have frokost. Dit blodsukker er altså lidt for lavt på det her tidspunkt – og du vil højst sandsynligt have lyst til noget sødt. Det er der som sådan heller ikke noget galt i. Men hvis du gerne vil undgå at falde i slikfælden, kan du prøve at vænne dig til at spise noget, der er sundt og sødt på samme tid. En banan er virkelig sød. Og så mætter den faktisk også. Det kræver lidt tilvænning, hvis du er vant til at kaste dig over alt det usunde om formiddagen. Men væn dig til altid at have en banan i tasken – så har du lettere ved at klare dine sukkercravings.

LÆS OGSÅ: De 5 bedste sunde snacks, der ikke er grøntsager eller frugt

Anden omgang cravings

Den næste omgang cravings kommer ofte midt på eftermiddagen. På det her tidspunkt har du højst sandsynligt spist frokost – og nu er du måske ved at blive lidt småsulten igen. Her kan du igen godt få en ustyrlig lyst til at række ud efter posen med vingummibamser. Men hvis du gerne vil undgå slik, så handler det her tidspunkt på dagen om planlægning. I stedet for lynhurtigt at stikke i kiosken, kan du endnu hurtigere finde en snack frem fra tasken – gerne en snack, der mætter. Du kan sagtens have en banan eller andet frugt med hjemmefra, men en sund, hjemmelavet proteinbar holder styr på både blodsukkeret og din sult.

Tredje omgang cravings

Du kender sikkert det her ALT for godt. Det tidspunkt på dagen, hvor du føler, du har flest cravings, er nok om aftenen. Og gerne lige efter aftensmaden. Når du har spist, bliver du ofte træt. Derfor forsøger kroppen at få dig til at spise noget med sukker i, så du igen kan få energi og blive frisk. Og samtidig er du måske vant til at aftenhygge med en ordentlig omgang bland selv-slik. Igen handler det om vane. Hold dine aftencravings ud! Ofte vil de forsvinde allerede efter 10 minutter – prøv selv! Hvis du gerne vil undgå slikcravings om aftenen, så handler det altså om vaner.
Prøv for eksempel at lave en kop te, når cravingen rammer. På den måde får du langsomt inkorporeret en ny vane, der erstatter slik og andre usunde sager.

LÆS OGSÅ: Det her er, hvad dine madcravings i virkeligheden prøver at fortælle dig