Hvor længe bør man sove til middag?

Sund

Så lang tid skal du i virkeligheden sove til middag

Anja Bruneskjold

Af Anja Bruneskjold Skrevet den juli 25, 2018

Der er delte meninger om, hvor lang tid man i virkeligheden bør sove til middag. Er du også i tvivl? Så læs med her, og find ud, hvad der er bedst for dig.

Det er, som om man virker liiidt doven, hvis man tager sig en eftermiddagslur, når man kommer hjem efter en lang dag. Men måske er det slet ikke så dumt at hoppe på hovedet i seng. I hvert fald ikke, hvis man skal tro professor i psykologi Philip Gehrman fra University of Pennsylvania.
Han forklarer nemlig, at hvis man vil sove til middag, er det smart at gøre det om eftermiddagen. Og faktisk kan en eftermiddagslur reducere døsighed og samtidig gøre dig ekstra produktiv, kreativ og i bedre humør. Derudover er der også noget, der tyder på, at dit immunforsvar bliver styrket gevaldigt.

Hvor lang tid skal man så sove til middag?

Hvis du bare er en lille smule træt og ikke skal præstere særligt, vil en eftermiddagslur på mellem 15 og 30 minutter være nok. Her skal tiden, du bruger på at falde i søvn, lægges oven i din lur. Det er meget individuelt, om man har behov for at sove alle 30 minutter – her må du prøve dig frem.

Hvis du har behov for at være superfrisk er det faktisk smart at sove helt op til halvanden time. Hvis du sover så længe, kommer du nemlig gennem en hel søvncyklus – alle de stadier, du normalt kommer igennem, når du sover. På den måde bør du altså vågne op helt frisk.

Din lur må ikke blive afbrudt

Det er ret vigtigt, du ikke bliver forstyrret eller vækket, hvis du tager dig en skraber om eftermiddagen. Hvis du vågner midt i søvncyklussen – i den dybeste søvn – kan du faktisk blive ENDNU trættere, end du var, inden du smækkede benene op.
Du skal derfor også være ret viljestærk, når alarmen ringer. Det er superdumt at snooze – du påvirker simpelthen din søvncyklus, så du risikerer at falde ned i den dybe søvn igen. Og så er hele luren nærmest spildt.

Har du svært ved at stå op? Så kan det være en god idé at have planlagt et eller andet på forhånd, umiddelbart efter du er stået op. På den måde kan du sikre dig, at du kommer op til tiden. Giv dig selv 20 til 30 minutter at vågne i. Så burde både krop og hjerne være helt klar igen.

Du skal sove til middag samme tid hver dag

Det kan godt være, det virker som en lidt umulig opgave at sove til middag hver eneste dag. Og særligt, hvis det SKAL være på samme tid også. Men hvis du render rundt og er supertræt og udmattet, kan det godt være smart at prioritere at sove om eftermiddagen. Og for at få det bedste ud af din lur, er det smart at vænne kroppen til, at den hver eneste dag kommer heeelt ned i gear.

Vær opmærksom på kun at sove til middag om eftermiddagen, hvis du er VIRKELIG træt. Det skal være på den der måde, hvor du næsten ikke kan holde dine øjne åbne, og hvor du sidder og nikker med hovedet. Hvis du bare er “almindelig” træt, kan det hjælpe supermeget, hvis du vænner dig til at gå en halv time tidligere i seng.

Det kan være underligt for kroppen pludselig at begynde at sove midt på dagen, hvis ikke den er vant til det. Derfor kan du langsomt vænne den til det ved for eksempel at snuppe en lur er par gange om ugen – og så langsomt trappe op. Hvis du ikke bliver mere frisk, bør du kigge på noget helt andet. Får du VIRKELIG nok søvn om natten? Får du de rigtige vitaminer – og spiser du i det hele taget nok? Er du stresset?

Sov godt!

Læs også: 5 uundværlige tips til dig, der elsker at sove længe

Kilde: Women’sHealth