Spiser jeg nok protein om dagen?

Sund

Så meget protein skal du have om dagen

Rebeca Pons

Af Rebeca Pons Skrevet den januar 19, 2017

Hvis du ønsker at tabe dig, skal du huske at spise protein. Det har du sikkert hørt før. Men hvor meget protein skal du rent faktisk spise om dagen, hvis du ønsker at tabe dig? Det skal vi fortælle dig.

Diætisten Alexandra Miller udtaler til Popsugar, at der er et magisk tal, som du skal gå efter, når du kigger på mængden af protein. Selvfølgelig er alle kroppe forskellige, og derfor skal du gange det magiske tal med din vægt for at finde ud af, hvor meget protein du skal spise om dagen, hvis du ønsker at tabe dig.

Hvor meget protein har du behov for, når du vil tabe dig?

Dit proteinbehov baserer på din vægt, men også efter hvor aktiv, du er.

Hvis du dyrker udholdenshedsidræt som for eksempel løb, cykling og svømning, skal du spise cirka 1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt.

Så hvis du for eksempel vejer 60 kilo, ser regnestykket sådan her ud: 1,5 gange 60, hvilket giver 90 gram protein om dagen.

Hvis du derimod styrketræner vil dit behov i stedet ligge på cirka 2,5 gram protein pr. kropsvægt.

Hvorfor er protein så vigtigt?

Hvis du spiser den korrekte mængde protein, vil det hjælpe dig med at bygge muskler og opnå et vægttab. Især hvis du kombinerer det med styrketræning. Protein hjælper dig også med at holde dig mæt. Vi er generelt bare fan af proteiner.

Men hvor meget protein er det egentlig?

1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt lyder af ret meget, og det er egentlig ret svært at forholde sig til, så vi har valgt at sætte det op, så det er lidt nemmere at forstå. Vi er gået videre med eksemplet på 60 kilo, hvor du skal have 90 gram protein om dagen.

Det svarer til følgende: 

7 æg om dagen. Læs her hvad der sker, hvis du spiser tre om dagen.

2 dåser torskerogn

1,5 dåse kikærter

2,3 kilo rosiner – men det er ikke særlig godt for dig, så lad være med det.

Den bedste måde at få dine proteiner på er at spise varieret. Her kan du se top ti proteiner i grønt og i fisk, kød og æg.

Top ti proteiner i kød, fisk og æg

Pr. 100 gram

  • Tun: 27 g
  • Kylling: 26 g
  • Sardiner: 25 g
  • Rejer: 24 g
  • Kalkun: 22 g
  • Torskerogn: 22 g
  • Roastbeef: 22 g
  • Røget laks: 21 g
  • Helleflynder: 21 g
  • Æg: 13 g

Top ti proteiner i grøntsager

Pr. 100 gram

  • Broccoli: 5 g
  • Rosenkål: 5 g
  • Grønkål: 5 g
  • Majskolbe: 4 g
  • Artiskok: 4 g
  • Blomkål: 3 g
  • Champignon: 3 g
  • Spinat: 3 g
  • Asparges: 2 g
  • Jordskok: 2 g

Kilde: Popsugar, Iform

Mere om