SÅDAN går du fra at være B-menneske til at være A-menneske

Er du træt af at være B-menneske? Det kan du faktisk ændre.

Foto/ Shutterstock

author
Sara Elisabeth Nedergaard

Er du B-menneske? Det plejede jeg at være. Min døgnrytme var egentlig ret on point: I seng klokken to om natten og op klokken 10 om formiddagen. Har du det også sådan? Og føler du også, at verden ikke heeelt er indrettet efter sådan et B-menneske som dig? Sådan havde jeg det. Vil du gerne blive klogere på, hvordan du kan blive A-menneske i stedet for B-menneske? En undersøgelse viser, at det faktisk slet ikke er så svært. Det skriver Independent.

Læs også: Det, der sker, hvis du sover længere end normalt, er ikke, hvad du tror

Det gjorde de

En række forskere samlede 22 B-mennesker, der i gennemsnit gik i seng klokken 2.30 om natten og stod op 10.15 om formiddagen. De blev bedt om at ændre deres søvnrutine gennem tre uger. Her skulle de gå i seng to-tre timer tidligere, end de plejede. Altså mellem klokken 23 og midnat hver aften – også i weekenden. Samtidig skulle de sørge for at udsætte dem selv for sollys om morgenen, spise morgenmad som det første, spise frokost på samme tid hver dag OG sørge for, at deres aftensmad ikke blev senere end klokken 19 hver aften.

Læs også: Det siger din sovestilling om din personlighed

Resultatet

Det viste sig, at det faktisk godt kunne lade sig gøre for de 22 testpersoner at blive A-menneske i stedet for B-menneske. Deres kognitive evner og deres fysiske helbred blev forbedret, og de peakede om eftermiddagen, hvor de før præsterede bedst om aftenen. Og vigtigst af alt – de fik det bedre psykisk og følte sig meget mindre trætte i løbet af dagen.

Så nemt kan det altså gøres. Hvis du prøver at gå i seng et par timer tidligere, end du plejer, kan du nemt blive B-menneske. Tricket er simpelthen, at du skal gøre det konsekvent i tre uger. Jeg gjorde det – og går nu i seng klokken 23 og står op klokken syv. Og den er god nok – du får det faktisk RET meget bedre af det. Skal du prøve at stoppe med at være B-menneske?

Læs også: SÅ mange timer skal du sove, hvis du vil undgå at få mareridt