Sådan kan du tænke, for at modstå usunde fristelser

author
Christina Brøndsted Poulsen

Har du svært ved at modstå fristelsen til at tage det stykke wienerbrød ved morgenbordet eller gå i krig med slikskålen klokken 16?

Selvfølgelig skal der være plads til at tage et stykke kage eller wienerbrød, hvis det er det, du har lyst til. Der skal også være plads til burger og pizza, hvis det er det, du craver. Problemet opstår, når du indtager usunde ting, uden rigtig at tænke over det – eller uden du egentlig har lyst. Nogle gange kan det være ren kedsomhed, at du tager den kop varm kakao på arbejde, eller du er i virkeligheden sulten, når du tager dit andet stykke af fredagskagen. Og det er her, vi kan sætte ind og spare mange ligegyldige kalorier.

Jeg har udviklet nogle ting, jeg siger til mig selv, lige inden jeg kaster mig ud i indtagelse af de mere kalorietunge snacks – og det vil jeg gerne dele med jer.

“Jeg ved jo godt, hvordan det smager”

Det har jeg især brugt med kakaoen og kagerne på arbejde. For mange har den der mentalitet med “Jeg skal jo bare lige smage”, men du HAR jo smagt. Masser af gange. Så det skal i hvert fald ikke være undskyldningen. Så er der nogle ting, som bare fortjener at blive smagt igen, og så skal man gøre det. Men hvis du tænker over hvordan det smager, og hvornår du smagte det sidst, kan det nogle gange stille lysten til det … næsten i hvert fald.

“Vil jeg fortryde det her i aften?”

Jeg ligger tit i min seng om aftenen og tænker over dagen der er gået – over de ting der kan forbedres og de ting, jeg har haft succes med. Jeg ville aldrig opfordre til, at vi lever i skyld og skam over os selv, og det vi indtager. Men for mig har det virket at mærke efter, om jeg vil fortryde det. For hvis det er en kedelig mælkesnitte, jeg er ved at køre ned, så ja, så vil jeg fortryde det, så snart den har sluppet min strube. Hvis det er et lækkert stykke kage, som jeg måske ikke har smagt før, så vil jeg helt sikkert ikke fortryde det i aften. Og hvis det er en klam burger, jeg kun vil have, fordi jeg er hundesulten, så vil jeg også fortryde, jeg ikke bare spiste en rugbrødsmad. Hvis det er en lækker pizza på restauranten Mother, så vil jeg helt sikkert ikke fortryde det.

Her vurderede jeg, at gulerodskagen på arbejde var det hele værd, noget jeg ikke ville fortryde.
Her vurderede jeg, at gulerodskagen på arbejde var det hele værd, og noget jeg ikke ville fortryde.

“Har jeg også lyst til det senere?”

Som regel når vi føler, vi går sukkerkolde, skyldes det helt andre ting end mangel på sukker. Det kan være træthed, sult eller tørst. Så den chokoladebar, du slet ikke kan få ud af hovedet, prøv at tænke på dig selv i aften, har du så også lyst til den der? Måske har du. Måske ikke. Lige meget hvad, kan du prøve at drikke vand med smag, lækker te eller spise et stykke frugt – og så gå en tur. Din sukkertrang kan heldigvis stilles på mange måder.

“Hvad spiste jeg sidst?”

Det er en klassisk metode, at hvis du tænker på det, du spiste før, vil du blive mere mæt. Vi har altid lyst til den modsatte smagsoplevelse, end den vi lige har haft – derfor vil et salt måltid give lyst til sødt og omvendt. Hvis du lige stopper op og tænker over, hvad du spiste sidst, vil du nok mærke, at du slet ikke er sulten – du har bare lyst til det modsatte.

Dette er også et opråb til, at vi forsøger at få alle smagsoplevelser i vores måltider, så vi netop ikke craver det modsatte kort tid efter, det er indtaget. Når det ikke kan lade sig gøre, virker det heldigvis at tænke på den mad, der ligger i din mave.

Træk vejret og knyt næven

Og så hjælper en god, dyb vejrtrækning altså også nogle gange (ikke altid, kan jeg skrive under på). Men hvis du tænker over din vejrtrækning hele dagen igennem, vil du have en meget bedre følelse af din krop, og hvad den har brug for. Og så er der vist noget om, at det hjælper at knytte din næve, når du vil modstå en fristelse. Stramningen af muskler gør nemlig, at du bedre kan mønstre selvkontrol.