Sådan undgår du at blive oppustet under menstruation

Foto/ Shutterstock

author
Sara Elisabeth Nedergaard

De fleste af os synes nok, at det er PÆNT irriterende at have menstruation. Og du er sikkert ingen undtagelse. Det kan være, at du får total menstruationshjerne, når det er den tid på måneden. Det kan også være, at du har megaondt. Måske er du endda en af dem, der bliver oppustet under menstruation? Og det er det VÆRSTE. Der er både en række ting, du skal holde dig fra og ting, du kan gøre for at undgå at være oppustet, når der er kommunister i lysthuset.

Læs også: 8 myter om menstruation

Don’t go there, honey

Der er forskellige ting du kan gøre for at undgå at blive oppustet, når du har menstruation. Det drejer sig primært om salt, alkohol og mad, der får dig til at være oppustet og prutte.

Du har sikkert herremeget lyst til at spise pizza til morgenmad – og det er faktisk også helt okay at gøre. Men når du er oppustet under menstruation, har din krop IKKE lyst til mad, der er fyldt med salt. Så ud med burger og fritter.

Det er også en god idé at skrue ned for indtaget af øl, vin og shots med veninderne, når du har menstruation. Det gør dig nemlig oppustet ad H til. Alkohol giver dig i øvrigt også flere mood swings. Så ud med procenterne – i hvert fald, når du har menstruation og gerne vil undgå en oppustet mave. Sorry.

Når du har menstruation og er oppustet, er det sikkert ren fart town hjemme hos dig. Derfor kan du med fordel holde dig laaangt væk fra madvarer, der giver luft i maven, som altså gør dig virkelig oppustet. Du kender nok synderne allerede. De hedder selvfølgelig kål, bønner og broccoli. Hvis du holder dig fra disse madvarer, er der bedre chance for, at du kan undgå at prutte foran kæresten og være ubehageligt oppustet under menstruation.

Læs også: Har du brunt menstruationsblod? Det betyder det

Gør dette i stedet

Okay, okay. Nul junk food og alkohol lyder ikke specielt sjovt. Men vil du ikke gøre næsten ALT for at undgå at være oppustet under menstruation? Du kan med fordel spise nogle af følgende ting for at blive mindre oppustet:

  • Kaliumholdig mad som banan, asparges, tomat og melon
  • Sund fedt, som findes i blandt andet chiafrø, nødder og fed laks
  • Proteinholdig mad som kylling og fisk
  • Selleri, ingefær, hvidløg, agurk, vandmelon og citronsaft

Det kan også godt være, at du har mest lyst til at ligge på sofaen med en pude på maven og stene Netflix, når du er oppustet under menstruation. Men det er en rigtig god ide at dyrke noget motion i stedet. Faktisk er der flere gode grunde til at træne, når du har menstruation.

Det er også en rigtig god idé at sørge for at få otte timers søvn, hvis du er oppustet under menstruation. Det er nemlig under den dybe søvn, at din væskeophobning bevæger sig ud i kroppen og væk fra din stakkels, oppustede mave.

Læs også: Fald i søvn på UNDER 1 minut med dette trick