Undgår du også disse madvarer uden grund?

Mælkechokolade kan faktisk være lige så sundt som mørk chokolade

author
Christina Brøndsted Poulsen

I princippet må du spise alt – jep, også mælkechokolade. Så længe du tænker over mængde, tidspunkter, og hvad der giver dig god energi. Og så er det ikke en holdbar løsning at forbyde bestemte fødevarer fuldstændig. Det får dig bare til at ville have dem endnu mere. Her er en liste over fødevarer, som du bestemt ikke behøver udelukke fra din kost.

Ost

Det kan godt være, at ost indeholder meget fedt og salt, men en lille skive til din solide morgenmad vil kun gøre godt. Ost indeholder nemlig rigtig meget kalcium, som er vigtig for vores krop. Gå efter én med så meget smag som muligt – så bliver du nemlig tilfredsstillet hurtigere end ved en fedtfri, smagsløs ost, der kræver flere skiver, før du føler dig fyldt op på ostefronten.

Læs også: Undersøgelse: Derfor er ost godt for dig

Nødder

Nødder indeholder en masse sundt fedt og kan være med til at forebygge hjertesygdomme. De er samtidig ret kalorieholdige, så de skal ikke spises i massevis. Men en lille snack i ny og næ er kun godt for din sundhed. Et smart trick er at gå efter nødder som pistacie, der kræver lidt arbejde, før du kan putte dem i munden. Så spiser du dem langsommere, nyder dem mere og stopper måske lidt før, du ellers ville.

Æggeblomme

I en periode blev folk meget bange for æggeblommerne, fordi de blev beskyldt for at forårsage for høje kolesteroltal. Men det er ikke tilfældet. Og faktisk indeholder æggeblommen rigtig mange gode vitaminer – tænk, at det er der, livet netop opstår. Så der er ingen grund til at smide blommen ud med skallerne. Spis du bare hele ægget med god samvittighed.

Vin

1-2 glas vin om ugen gør dig ikke tyk. Det farlige ved vin kommer, når et glas bliver til en hel flaske – flere gange om ugen. Og pludselig er fastfood mere uimodståelig end nogensinde før. Hvis du alligevel har dine bekymringer om vinen og dens kalorier, så undlad brødkurven i stedet. Eller dessert. Et glas vin svarer til mellem 120 og 130 kalorier.

shutterstock_129988391

Mælkechokolade

Med sundhedsbølgen kom pludselig også kærligheden for mørk chokolade. For det er jo sundt. Men hvis du har svært ved at se, hvordan den bitre spise nogensinde skulle blive en lækker snack, så er der gode nyheder. Selvom mælkechokolade indeholder mere fedt og ikke så mange antioxidanter som dets mørkere søster, er det stadigvæk ikke det, der vil vælte dig. Et par stykker en til to gange om ugen gør ikke nogen forskel. Så hvis det mørke chokolade ikke tilfredsstiller dig, er der i hvert fald ingen grund til at spilde kalorier på det.

Pasta og brød

Der er ingen grund til at være fuldstændig kulhydratforskrækket. Problemet med hvidt brød og pasta er, at folk har en tendens til at gå all in på det: Tømme hele brødkurven eller tage flere gange af pastaen. Som med alt det andet handler det om mængden. Du kan sagtens få dig en portion pasta en gang om ugen – eller hvidt brød til din aftensmad. Det er selvfølgelig godt at spise groft også, men nogle gange er det bare det hvide, man har lyst til. Så er det også det hvide, man skal spise.

Kartofler

Kartofler har et meget mere blakket ry, end de fortjener. Og de er slet ikke i familie med de førnævnte hvide brød brød og pasta. Grunden til, at kartoflen ikke har været så heldig i sin markedsføring, er, fordi den får dit blodsukker til at stige. Men den indeholder så mange gode ting for kroppen, at den ikke må udelukkes af den grund. Spis den i stedet med lidt fedtstof, for eksempel smør eller græsk yoghurt, så vil den ikke påvirke blodsukkeret lige så meget.

Gluten

Medmindre du er glutenallergiker, er der ingen grund til at undgå det. Mange glutenfri produkter er ernæringsmæssigt ringere end deres glutenholdige fætre. Så nu er det slut med hadet til gluten.